خسارت قطع و اختلال اینترنت در چهار ماه نخست از اعتراضات سراسری به اقتصاد ایران، «ده‌ها هزار میلیارد تومان» برآورد شده است.

سایت «داده‌های باز ایران» بر اساس سهم اقتصاد دیجیتال برآورد کرده که اختلال اینترنت از اول مهر تا پایان دی، بین «۴۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان» خسارت به بار آورده است.

بر اساس گزارش این سایت، با در نظر گرفتن اثر تورم ۴۰ درصدی، دامنه این خسارت‌ها می‌تواند تا حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان نیز افزایش پیدا کند.

«تاپ۱۰‌وی‌پی‌ان» (Top10VPN.com)، وب‌سایت مستقل خدمات وی‌پی‌ان نیز اواسط دی، خسارت قطعیِ عمدی اینترنت از سوی حکومت را در ایران در سال گذشته میلادی، نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار برآورد کرده بود.

بر اساس این گزارش، مدت قطع عامدانه اینترنت در ایران در سال ۲۰۲۲، در مجموع دوهزار و ۱۷۹ ساعت بوده و این قطعی‌ها بر زندگی ۷۱ میلیون و ۹۴۰ هزار شهروند ایرانی تاثیر گذاشته است.

هم‌چنین مردم ایران شاهد چهارهزار و ۸۶۳ ساعت بروز قطعی در دسترسی خود به شبکه‌های اجتماعی و ۱۳۰ ساعت اختلال شدید در شبکه اینترنت بوده‌اند.

اختلال در اینترنت در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ هم‌زمان با اعتراضات سراسری در ایران افزایش یافت، هم‌چنین اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر شد.

سینا فرحی، موسس چندین استارت‌آپ در حوزه شبکه‌های اجتماعی، در هفته‌های آغازین اعتراضات سراسری در ماه مهر در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» تخمین زده بود که اینستاگرام بیش از ۵۲ میلیون کاربر ایرانی دارد و یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب‌‌وکار در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند.

به گفته آقای فرحی فیلترینگ این رسانه‌ اجتماعی بر معاش تا ۱۰ میلیون ایرانی تاثیر مستقیم دارد. سایت «جاب‌ویژن» نیز اواسط دی اعلام کرده بود که به دلیل فیلترینگ گسترده و محدودیت‌های شبکه‌‌های اجتماعی در چهار ماه پیش از آن در ایران، از هر پنج نفر یک نفر کار خود در فضای مجازی را از دست داده است.

بر اساس گزارش این وب‌سایت، محدودیت اعمال‌شده در دسترسی مردم ایران به شبکه‌های اجتماعی در پی اعتراضات سراسری، مجموعه‌ای از آثار نامطلوب مانند تعدیل نیرو، افزایش عدم اطمینان از آینده، کاهش حقوق و دستمزد و توقف برنامه‌های توسعه‌ای را در پی داشته است.

بر اساس این گزارش، ۴۶ درصد (نزدیک به نیمی) از سازمان‌ها به دلیل محدودیت‌های اینترنتی اخیر، بیش از نیمی از برنامه‌های جذب نیرو و استخدام خود را متوقف کرده یا به تعویق انداخته‌اند و حدود ۸۰ درصد سازمان‌ها، برنامه‌های جذب و استخدام خود را کاهش داده‌اند. ۴۵ درصد از بنگاه‌ها یا کسب‌و‌کارهایی نیز که به اینترنت وابسته‌اند، تصمیم به کاهش پرداختی‌شان به کارکنان گرفته‌ یا مجبور به پرداختِ با تاخیر دستمزدها شده‌اند.

علاوه بر این وضعیت اینترنت در ایران به‌ویژه در ماه‌های گذشته بر روند مهاجرت نیز تاثیر مستقیم داشته است.

از جمله مدیر رصدخانه ملی مهاجرت ایران، سوم بهمن اعلام کرد که به‌دلیل «شرایط ناپایدار اینترنتی» که منجر به آسیب‌دیدن بسیاری از کسب‌وکارها شده است، میل به مهاجرت افزایش یافته، اما به‌دلیل محدودیت‌های کشورهای اروپایی، قسمتی از بار مهاجرت در مقاصد جدیدی چون ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس تخلیه می‌شود.»

پس از گذشت نزدیک به پنج ماه از فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی و اظهارات ضدونقیض مقامات جمهوری اسلامی درباره رفع محدودیت‌ها، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، شامگاه ۱۱ بهمن با این بهانه‌ که این پلتفرم‌ها «تبدیل به بستر ناامنی در کشور شدند» اعلام کرد که این محدودیت‌ها برطرف نخواهد شد.