مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، در تازه‌ترین سخنان خود بار دیگر از حکومت جمهوری اسلامی خواست که «همه زندانیان سیاسی» را آزاد کند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان پیشتر بارها خواستار آزادی معترضان بازداشتی و فعالان سیاسی، مدنی و عقیدتی محبوس به‌ویژه روحانیان اهل سنت زندانی شده است.

آقای عبدالحمید روز جمعه، ۲۱ بهمن، در مراسم نمازجمعه شهر زاهدان، به آزادی تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اشاره و از آن استقبال کرد. او با این حال، از حکومت خواست که به خواسته اکثریت مردم تن دهد.

بر اساس آمارهای سازمان‌های حقوق بشری، استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که در جریان اعتراضات سراسری، بیشترین کشته‌ها و بازداشتی‌ها را داشته است.

پیشتر و همزمان با آغاز تبلیغات گسترده حکومت درباره «عفو» بازداشت‌شدگان اعتراضات، شماری از وکلا، فعالان حقوق بشر، معترضان زندانی و زندانیان سیاسی سابق، این اقدام حکومت را «عفو تبلیغاتی» با هدف «تحمیل روایت دروغین نظام» و «تعویض وقیحانه‌ جایگاه شاکی و متهم» توصیف کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود، از ورود نظامیان به عرصه‌های مدیریتی کشور انتقاد کرد و گفت: «کشور در دست نظامیان است، بیشتر سرداران [سپاه] هستند که در پست‌های سیاسی قرار دارند.»

او ادامه داد: «نظامیان میدان خود را دارند، آنان میدانشان میدان نظامی است… [اما] کشور را باید سیاستمداران اداره کنند.»

این چهره اهل سنت ایران همچنین به اتهام‌های حکومت علیه ساکنان مناطق سنی‌نشین ایران پاسخ داد و گفت: «ما تمامیت ارضی ایران را می‌خواهیم.»

او ضمن انتقاد از تبعیض حکومت نسبت به اهل سنت در مناطق سنتی‌نشین ایران، تاکید کرد: «ما اولویت‌هایمان مسائل ملی است، مسائل کل ملت ایران است.»

مولوی عبدالحمید گفت: «ما از حق همه ایرانیان صحبت می‌کنیم. ما عزت ایران را می‌خواهیم. مردم ایران حق‌شان است که عزت و حرمت داشته باشند.»

جمهوری اسلامی همواره با متهم کردن سنی‌های ایران در دو استان سیستان و بلوچستان و همچنین کردستان به «جدایی‌طلبی» هرگونه اعتراض و مطالبات آنان را رد کرده است.

اما پیشتر امام جمعه اهل سنت زاهدان در جمع سران قبایل استان سیستان و بلوچستان گفته بود: «ایران متعلق به همه ایرانیان است و ما نیز در همین کشور زندگی می‌کنیم و عضوی از پیکره ملت ایران هستیم.»

مولوی عبدالحمید در ماه‌های گذشته و همزمان با اعتراضات سراسری، در سخنرانی‌های هفتگی، دیدارها و حتی توئیت‌هایش از مردم معترض حمایت کرده و از حکومت خواسته به سرکوب معترضان پایان دهد.

مردم زاهدان نیز هر هفته پس از نمازجمعه این شهر با برگزاری تظاهرات در خیابان‌ها علیه حکومت شعار داده‌اند.