در ادامه آزادی موقت یا دائم عده‌ای از زندانیان سیاسی در چند روز گذشته، نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر، روز جمعه، ۲۱ بهمن، از زندان اوین آزاد شد.

بر اساس گزارش‌ها، آزادی خانم جعفری پیش از پایان دوره محکومیت او صورت گرفته است و به نظر می‌رسد که در پی صدور بخشنامه «عفو» رخ داده باشد.

این خبرنگار در سال ۱۳۹۸ بازداشت و بابت اتهاماتی چون «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به زندان محکوم و اواخر سال ۱۳۹۹ برای سپری کردن دوره محکومیت خود، راهی زندان شد.

اما سه هفته پس از بازداشت خانم جعفری، یک فایل صوتی منتشر شد که ثابت می‌کرد او تحت فشار است که اعتراف کند مسئولیت یک حساب کاربری در توئیتر موسوم به «یار دبستانی» را بر عهده دارد.

همزمان با آغاز تبلیغات گسترده حکومت درباره «عفو» بازداشت‌شدگان اعتراضات، شماری از وکلا، فعالان حقوق بشر، معترضان زندانی و زندانیان سیاسی سابق، این اقدام حکومت را «عفو تبلیغاتی» با هدف «تحمیل روایت دروغین نظام» و «تعویض وقیحانه‌ جایگاه شاکی و متهم» توصیف کرده‌اند.

در همین حال برخی وکلای دادگستری نیز بر این عقیده‌اند که اقدام کنونی حکومت «عفو عمومی» نیست و صرفا آزادی در چارچوب امضای «توبه‌نامه» است. عده‌ای از بازداشت‌شدگان و فعالان مدنی و سیاسی زندانی اعلام کرده‌اند که حاضر به اظهار ندامت نیستند.

برخی فعالان سیاسی و مدنی دلیل این بخشنامه حکومتی را پر شدن ظرفیت زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و نبود امکانات کافی برای همه زندانیان اعلام کرده‌اند.

به گزارش سایت حقوق بشری هرانا در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» که پنج ماه است ادامه دارد بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ معترض به دست نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند.