خدیجه‌ مهدی‌پور زندانی سیاسی ۳۴ ساله و اهل شهرستان ایوانغرب، به فاصله پنج ماه به پایان دوره حبس تعزیری خود، از زندان مرکزی ایلام آزاد شد.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز یکشنبه ٢٣ بهمن ماه ١٤٠١ (١٢ فوریه ٢٠٢٣) خدیجه مهدی‌پور، اهل ایوانغرب که در حین سپری کردن دوره محکومیت ۲۰ ماهه خود را در زندان مرکزی ایلام، بدون اطلاع قبلی و به صورت تعجیلی و با اجبار از این زندان آزاد و راهی منزل شد.

منابع مطلع به هه‌نگاو گزارش دادند که این شهروند محبوس در زندان مرکزی ایلام، پیش از خروج توسط مسئولان این زندان برای “امضای تعهدنامه” تحت فشار گرفته، با این وجود وی از پذیرش این تعهد امتناع کرده است.

هه‌نگاو پیش از این با انتشار گزارشی اعلام کرد که شماری از زندانیان متهم به جرائم خشن با تحریک مسئولین زندان مرکزی ایلام، خدیجه‌ مهدی‌پور را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

خدیجه مهدی‌پور روز یک‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰، در منزل عمویش توسط نیروهای حکومتی ایلام بازداشت و سپس زندان مرکزی ایلام منتقل شد.

وی زمستان سال گذشته توسط دادگاه انقلاب ایلام به اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» و «توهین به رهبری» محاکمه شده و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، حکم اشد وی یعنی ۲۰ ماه حبس قابل اجرا شد.

خدیجه مهدی‌پور که در ۷ تیر سال جاری، تنها به مدت ۴ روز به مرخصی درمانی کوتاه‌مدت اعزام شده بود؛ در ۱۲ مهر ۱۳۹٩ نیز، توسط نیروهای امنیتی به دلیل فعالیت در شبکه‌های مجازی بازداشت و توسط دادگاه انقلاب ایلام به پرداخت سه میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شده بود.