استرالیا با هشدار نسبت به عملیات «جاسوسی خارجی» در این کشور، اعلام کرد که تشکیلات اطلاعاتی‌اش عملیاتی را شناسایی و «متوقف کرد» که یک شهروند استرالیایی- ایرانی را هدف قرار داده بود.

به گزارش شبکه الجزیره، کلر اونیل، وزیر کشور، سه‌شنبه ۲۵ بهمن گفت استرالیا دولت‌های خارجی را که عامل این نوع عملیات باشند، معرفی خواهد کرد تا شرمنده شوند.

به گفته خانم اونیل، ماموریت‌های آژانس‌های جاسوسی کشورهای خارجی بر هدف قرار دادن سیاستمداران، دانشگاهیان و رهبران جامعه استرالیا ممترکز شده که «یکی از تهدیدهای اصلی دموکراسی» برای این کشور است.

او افزود که «بهترین دفاع» برای استرالیا علنی کردن نام این کشورها و عملیات آن‌ها به جای اقدام در سایه است.

وزیر کشور استرالیا در سخنرانی در کالج امنیت ملی اظهار داشت که دولت کانبرا با «تحمیل هزینه به حامیان مالی» این نوع عملیات، تلاش خواهد کرد تا از اقدامات مشابه آتی جلوگیری کند.

کلر اونیل گفت که شهروندان در استرالیا طبق قانون آزاد هستند که از یک رژیم خارجی انتقاد کنند و دولت تلاش حکومت‌های خارجی را برای جلوگیری از اعتراضات مسالمت‌آمیز، تشویق خشونت یا سرکوب دیدگاه‌ها تحمل نخواهد کرد.

به گفته او، کشورهای زیادی درگیر عملیات جاسوسی در کشورهای دیگر هستند اما ما اینجا «تنها از یک کشور حرف می‌زنیم: ایران».

خانم اونیل بعدا نیز در یک توئیت به عوامل مرتبط با این نوع عملیات بیگانگان هشدار داد و نوشت «اگر در این فعالیت‌ها مشارکت کنید، کشف خواهید شد».

رسانه‌های استرالیا دو ماه پیش خبر دادند که سازمان امنیت این کشور عملیاتی را که علیه یک شهروند دوتابعیتی انجام شده بود، برملا کرده است.

فردی که هدف قرار گرفته بود، در برگزاری تظاهرات همبستگی با معترضین داخل ایران، در استرالیا فعالیت کرده بود.

کلر اونیل در سخنرانی روز سه‌شنبه خود گفت آن شهروند استرالیایی و خانواده‌اش که خانه‎‌شان مورد رصد گسترده قرار گرفته بود، از تهدید آگاه شدند.

دولت کانبرا در انتظار دریافت گزارش از نهادهای امنیتی در مورد نام فعالان دیگری است که ممکن است در تهدید مشابه باشند تا آن‌ها را نسبت به مخاطرات آگاه کند.

به گزارش روزنامه گاردین، وزارت کشور استرالیا گزارشی به پارلمان ارائه کرده که حاکی است خبرچین‌های حامی دولت ایران شهروندان ایرانی- استرالیایی را که علیه جمهوری اسلامی فعالیت سیاسی می‌کنند، تهدید کرده‌اند.

کلر چاندلر، سناتوری که ریاست تحقیق اخیر سنا را در مورد نقض حقوق بشر در ایران به عهده داشت، گفت کمیته تحقیق از «ده‌ها ایرانی- استرالیایی شنید که نگران تهدید، ارعاب، رصد و مداخلات عوامل مرتبط با جمهوری اسلامی ایران هستند».

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا به درخواست رسانه‌های این کشور برای اظهارنظر پاسخ نداده است.

کنشگری در میان ایرانیان ساکن استرالیا هم‌زمان با اعتراضات پنج ماه اخیر ایران افزایش یافته و شهرهای متعددی در استرالیا در دوره اخیر پیاپی شاهد برگزاری تظاهرات همبستگی با معترضین داخل ایران بودند، که آخرین آن‌ها روز شنبه این هفته برگزار شد.