در نهمین روز وقوع زمین‌لرزه‌ای که «فاجعۀ قرن» برای غرب آسیا نام گرفته است، ترکیه ضمن صدور حکم بازداشت چندین انبوه‌ساز دیگر خبر داد که نوسازی ۱۰ استان آسیب‌دیده را از اواخر ماه جاری میلادی آغاز می‌کند.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، با دستور دادستان این کشور، روز دوشنبه ۲۴ بهمن هشت تن دیگر از سازندگان مسکن‌های ویران‌شده بازداشت شدند.

تاکنون حکم جلب ۱۵۵ انبوه‌ساز مسکن صادر شده و ۷۸ تن از آن‌‌ها در بازداشت هستند. هم‌زمان پروندۀ بازجویی از سازندگان تمامی ساختمان‌های نوسازی که در زلزله تخریب شده‌اند، گشوده شده است.

دولت ترکیه قول داد که آواربرداری را تنها زمانی آغاز می‌کند که دیگر امیدی به یافتن افراد زندۀ احتمالی نباشد. به‌گزارش بلومبرگ، دولت در نظر دارد که کار آواربرداری و ساخت‌وسازها را از اواخر فوریه شروع کند.

مراد کوروم، وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه، روز یکشنبه گفته بود ۲۴ هزار و ۹۲۱ ساختمان از میان ۱۷۰ هزار ساختمان منهدم شده است. بسیاری از ساختمان‌ها نوساز و محل زندگی مردم طبقۀ متوسط بوده‌اند.

۱۳ میلیون تن از ساکنان استان‌های زلزله‌زده به مسکن جدید یا مستحکم‌کردن خانه‌های خود نیاز دارند. دولت شماری از بی‌خانمان‌شده‌ها را راهی اسکان در خوابگاه‌ها و ساختمان‌های دانشگاه‌ها در استان‌های دیگر کرده و تحصیلات در ترم بهاره در همۀ دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را هم آنلاین کرده است.

شمار قربانیان زلزله در ترکیه از ۳۱ هزار نفر فراتر رفته است. در این میان، درحالی‌که تیم‌های نجات دیگر کشورها کمتر امیدی به بیرون‌آوردن زنده‌های احتمالی دارند و در حال ترک ترکیه هستند، روز ۲۵ بهمن فرودگاه‌های ترکیه کماکان شاهد ورود هواپیماهای حامل محموله‌های کمک و نیروهای امداد پزشکی از کشورهای متعدد بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، الی کوهن، وزیر خارجه این کشور، نیز روز ۲۵ بهمن برای دیدار با همتای ترکیه‌ای خود وارد آنکارا شد تا پیام تسلیت دولت اسرائیل را شخصاً به آگاهی مقامات ترکیه برساند. آقای کوهن از محل استقرار تیم‌های امدادی اسرائیل هم بازدید خواهد کرد.

تیم نجات ارتش اسرائیل در آغاز هفته به‌دلیل «تهدید امنیتی» به اسرائیل بازگشت، اما گروه‌های پزشکی اسرائیلی به کار کمک‌رسانی در نقاط مختلف زلزله‌زده ادامه داده‌اند. سازمان‌های خیریه عرب‌های تابع اسرائیل نیز تیم‌های جداگانۀ خود را راهی ترکیه کرده‌اند.