دادستان شهر تاکستان در استان قزوین روز پنج‌شنبه از بازداشت مداحی خبر داد که در عزاداری محرم امسال از مهسا امینی و نیکا شاکرمی یاد کرده بود.

محمد صمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم این مداح را «فرد هتاک» خواند و او را متهم کرد که با قرائت شعر «باعث تشویش اذهان، تأمین خوراک رسانه‌های ضد انقلاب و وهن عزاداری اباعبدالله الحسین» شده بود و گفت او با دستور قضایی بازداشت شده است.

او خبر داد برای این مداح، که نامش فاش نشده، پرونده‌ای در یک از شعب دادسرای تاکستان تشکیل شده و تهدید کرد که دستگاه‌های نظارتی مجرمان و متخلفان در فضای مجازی و حقیقی را «رصد و شناسایی» می‌کنند.

در روزهای گذشته ویدئویی از یک دسته عزاداری منسوب به شهر قزوین منتشر شد که مداح نوحه‌ای اعتراضی می‌خواند.

در بخشی از این نوحه آمده بود: «باید ز شما پرسید/ کو آن همه مهساها؟/ ز شما پرسید/ کو آن همه نیکاها؟» که اشاره‌ای به مهسا امینی و جان باختنش در بازداشت گشت ارشاد در شهریور ماه سال گذشته و همچنین کشته شدن نیکا شاکرمی در جریان اعتراض‌های بعد از آن به دست نیروهای امنیتی بود.

در جریان عزاداری‌های محرم امسال، گزارش‌ها و ویدئوهای متعددی از نوحه‌های ضدحکومتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

همچنین جمعی از مردم و خانواده‌های معترضان کشته شده در بسیاری از شهرهای ایران در روز عاشورا، بر آرامگاه کودکان، زنان و جوانان کشته شده در اعتراضات حضور یافته و ضمن یادآوری کشتار معترضان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، بر ادامه «دادخواهی» تاکید کردند.

گسترش نوحه‌های انتقادی اعتراضی و تغییرات در مراسم محرم امسال، به ویژه آثار اعتراضات زن، زندگی، آزادی بر این مراسم، به حدی بود که برخی مقام‌های جمهوری اسلامی را به واکنش واداشته است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برخی نوحه‌خوان‌ها و سینه‌زن‌ها را «دشمن‌شاد کن» نامید و گفت آنها «در مسیری سینه‌ می‌زنند که رادیوها و رسانه‌های بیگانه حرف و شعارشان را پخش کنند.