ارتش اردن روز شنبه، ۱۶ دی، از درگیری دوباره با قاچاقچیان مرتبط با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که وارد خاک این کشور شده بودند خبر داد و اعلام کرد در این درگیری پنج تن از قاچاقچیان کشته شدند.

بنابر این گزارش، کاروان قاچاق سلاح و مواد مخدر که ۸۰ فرد مسلح آن را همراهی می‌کردند روز شنبه در مه شدید از سوریه وارد خاک اردن شدند و درگیری ارتش اردن با آنها در طول روز ادامه داشت.

دو روز پیش از آن نیز نیروی هوایی اردن انبارها و مخفیگاه‌های قاچاقچیان مظنون را در دو منطقه در استان سویدا در خاک سوریه بمباران کرده بود.

مُهَنَد مُبَیدین، وزیر ارتباطات، به تلویزیون اردن گفت سخن از یک تهدید مداوم برای امنیت ملی است که با یک حمله و رویارویی به پایان نمی‌رسد و به یک جنگ طولانی در این زمینه نیاز دارد.

اردن مقصد و در عین حال مسیر انتقال ماده مخدر «کاپتاگون» (نوع ارزان قیمتی از آمفتامین) به سوی کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس است.

کشورهای غربی و دولت‌های عربی معتقدند که تولید و قاچاق این ماده مخدر که از سال‌ها پیش در سوریه آغاز شده است یکی از منابع مالی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و همچنین حکومت بشار اسد است.

منابع غربی همچنین پیش از این بارها به دست داشتن حزب‌الله لبنان و برخی دیگر از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در تجارت مواد مخدر و همچنین اسلحه اشاره کرده‌اند و اردن در ماه‌های اخیر از افزایش ورود قاچاقچیان به خاک این کشور خبر داده است.

اردن پیشتر با متهم کردن سوریه به ناتوانی در کنترل شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و سلاح، تأکید کرده که خود برای مهار این گروه‌ها اقدام خواهد کرد.

سوریه، ایران و حزب‌الله اتهامات دخالت در قاچاق از راه اردن را رد می‌کنند.

گزارش‌های سال‌های گذشته حاکی بود که ماهر اسد، برادر بشار اسد و از فرماندهان ارشد ارتش سوریه، از حامیان عمده تولید قرص‌های کاپتاگون در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌هایی است که در مناطق حوزه نفوذ حکومت مرکزی برپا شده‌اند.