انجمن قلم آمریکا صدور حکم مجازات برای مهدی یراحی، خواننده معترض، را محکوم کرد و آن را نشانه قدرت هنر در برابر اقدامات حکومتی در ایران دانست.

در بیانیه روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه انجمن قلم آمده است: «سخت است درک این که حکومتی یک ترانه را تهدیدی چنان بزرگ می‌بیند که آهنگسازی محبوب را به حکمی چنین بی‌رحمانه محکوم می‌کند. اما متأسفانه در ایران امروز این باعث تعجب نیست.»

زهرا مینویی، وکیل دادگستری، روز سه‌شنبه نوشته بود که مهدی یراحی، خواننده‌ای که به دلیل یکی از ترانه‌هایش تحت پیگرد قضایی قرار گرفت، به دو سال و هشت ماه حبس تعزیری و ٧۴ ضربه شلاق تعزيری محکوم شده است.

روز ششم شهریور امسال به دنبال انتشار ترانه‌ای با عنوان «روسریتو» در آستانه سالگرد جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد بر سر حجاب، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی آقای یراحی را بازداشت و او را به «تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» متهم کرد.

مهدی یراحی در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ نیز چند ترانه در همراهی با معترضان منتشر کرده و در شبکه‌های اجتماعی فعال بود.

انجمن قلم آمریکا ضمن تأکید بر همراهی با مردم ایران حکم مجازات قضایی برای این خواننده را محکوم کرده و خواستار لغو تمامی این احکام توسط قوه قضاییه شده است.

پیشتر نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح، هم در پیامی از زندان نوشته بود: «مهدی یراحی با خواندن “روسریتو دربیار” ، “توطئه سکوت” و “دسیسه وحشت” [از طرف] حکومت دینی استبدادی را بر سر [خود] حکومت آوار کرد.»