نخست‌وزیر بریتانیا پس از اعلام بسته جدید کمک نظامی کشورش به اوکراین به مبلغ ۳.۲ میلیارد دلار، روز جمعه وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شد.

سفر ریشی سوناک در شرایطی است که ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پس از دیدار این هفته خود از کشورهای حوزه دریای بالتیک، خواهان افزایش کمک نظامی هم‌پیمانان شد تا کشورش بتواند از خود در برابر یورش دو ساله روسیه دفاع مؤثرتری انجام دهد.

دولت بریتانیا روز جمعه ۲۲ دی در بیانیه‌ای متعهد شد که بخشی از بودجه جدید این کشور برای بکمک به اوکراین جهت خریداری پهپاد از کشورهای مختلف و تحویل آن به اوکراین هزینه شود.

کمک تعیین شده دولت لندن به اوکراین برای سال میلادی ۲۰۲۴، حدود ۲۲۵ میلیون دلار بیش از یاری نظامی‌اش به این هم‌پیمان خود در سال قبل است.

ریشی سوناک گفت حمایت بریتانیا از اوکراین تزلزل‌ناپذیر است و ما «در تاریک‌ترین» دوره مانند «زمان‌های بهتر آینده» در کنار این متحد خود خواهیم ایستاد.

دولت بریتانیا همچنین اعلام کرد پیرو توافق اخیر کشورهای صنعتی «گروه هفت» در زمینه لزوم ارائه تضمین‌های امنیتی دو جانبه به اوکراین، ریشی سوناک در سفر روز جمعه به کی‌یف «یک توافقنامه تاریخی» برای همکاری‌ امنیتی با اوکراین امضا می‌کند.

بریتانیا که از آغاز یورش روسیه به اوکراین در اواخر زمستان دو سال پیش در کنار آمریکا یکی از حامیان عمده تسلیحاتی اوکراین بوده، در توافق جدید متعهد می‌شود مشورت و کمک‌های سریع و مستمر به اوکراین، در صورت تکرار حملات روسیه، ارائه کند.

ولودمیر زلنسکی این هفته در اشاره تلویحی به نشانه‌هایی از خستگی در برخی از کشورهای متحد جهت ادامه کمک‌ها به اوکراین، از نداشتن سامانه کارآمد دفاع هوایی سخن گفت و هم‌پیمانان کشورش را تشویق کرد به نیروهای اوکراینی که «فاقد سلاح»مانده‌اند، کمک ارائه کنند.

آقای زلنسکی به متحدینش خاطرنشان کرد که روسیه کماکان از ایران و کره شمالی برای جنگ خود علیه اوکراین تسلیحات دریافت می‌کند.

آقای زلنسکی وضعیت در خطوط مقدم جنگ را «پیچیده» نامید و ارزیابی کرد که ولادیمیر پوتین پس از «انتخابات ریاست‌جمهوری» روسیه در دو ماه دیگر، حملات نظامی علیه اوکراین را گسترش دهد.

ولودمیر زلنسکی که از اسرائیل حمایت کرده، در دوره اخیر گفته است که جنگ اسرائیل در غزه، توجه جهانی را نسبت به حمله روسیه به اوکراین کم کرده است.

اوکراین در ۱۲ روز گذشته در معرض امواج سنگین حملات روسیه بوده است. حملات موشکی و پهپادی روسیه در اوکراین از آغاز سال میلادی مرگ شماری غیرنظامی و وارد شدن خسارات به زیربناهای اوکراین را در پی آورده است.