وزارت دفاع ترکیه روز شنبه، ۲۳ دی‌ماه، اعلام کرد که در بمباران اهدافی در شمال عراق «۲۰ تروریست» را از پای درآورده است.

نیروی هوایی ترکیه با پشتیبانی آتش زمینی در طول شامگاه جمعه، ۲۲ دی، تا بامداد شنبه در ادامه عملیات موسوم به «پنجه-قفل»، مناطقی در شمال عراق و همچنین در سوریه را بمباران کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکیه حدود «۳۰ هدف» را در سوریه و عراق به آتش زمینی و هوایی خود بست.

وزارت دفاع ملی ترکیه مناطق بمباران شده در دو کشور همسایه را «اهداف تروریستی» و کشته‌ها را «تروریست‌های خنثی شده» نامید.

ترکیه می‌گوید که ۹ تن از نظامیانش روز جمعه در جریان درگیری با «تروریست‌هایی که قصد نفوذ به پایگاه نظامی این کشور» در شمال عراق را داشتند، «به شهادت رسیدند».

سه تن از کشته‌های نظامی زخمی‌هایی بودند که در ادامه روز جمعه بر اثر شدت جراحات جان دادند.

همزمان، سازمان اطلاعات ملی ترکیه، «میت»، روز شنبه خبر داد فایق آیدین را در عملیاتی در عمق ۱۶۰ کیلومتری داخل خاک عراق از پای درآورده است.

«میت» فایق آیدین را «مسئول جذب» نیروهای تازه‌نفس برای گروه پ‌کاکا در اروپا توصیف کرده که به گزارش این سازمان، پس از ورود به عراق به تور اطلاعاتی ترکیه افتاده است.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز شنبه یک نشست اضطراری برای بررسی راهکارهای مقابله با افزایش حملات به نیروهای نظامی‌ این کشور در عراق برگزار می‌کند.

علی یرلی‌کایا، وزیر کشور ترکیه، نیز روز شنبه در شبکه ایکس نوشت نیروهای امنیتی کشورش در عملیاتی در سراسر این کشور ۱۱۳ مظنون را به اتهام ارتباط با پ‌کاکا بازداشت کردند.

ترکیه ۲۵ سال است که علیه شبه‌نظامیان کرد پ‌کاکا در شمال عراق فعالیت می‌کند و از اواخر فروردین سال ۱۴۰۱ عملیاتی را با نام «پنجه-قفل» در این بخش‌ها از عراق دنبال کرده است.

ترکیه در جریان جنگ داخلی ۱۲ ساله سوریه نیز بخش‌هایی از آن کشور را در تعقیب نیروهای پ‌کاکا هدف قرار داده اما از حمله به ایران که معتقد است عناصری از آن گروه در خاک ایران هم حضور دارند، خودداری کرده است.

کشورهای غربی متعددی که متحد ترکیه در پیمان ناتو هستند، مانند رویکرد دولت آنکارا پ‌کاکا را تروریستی می‌دانند.