مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند در ادامه حملات راکتی، خمپاره‌ای و پهپادی گروه حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل، یک زن ۷۶ ساله و پسر ۴۰ ساله او در «کفر یووال» در نزدیکی مرز کشته و یک مرد ۷۴ ساله در همین شهرک زخمی شد.

به گزارش روز یکشنبه ۲۴ دی رسانه‌های اسرائیل، راکتی که به خانه این خانواده کشاورز اسرائیلی اصابت کرد، از نوع هدایت‌شونده ضد تانک بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها، خانم میرا آیالون و پسرش، باراک، در میان گروه کم‌شماری از اسرائیلی‌های ساکن شمال اسرائیل بودند که به خاطر نگهداری از مزارع کشاورزی و دامداری خود محل زندگی‌شان را ترک نکرده بودند.

در سلسله حملات حزب‌الله به شمال اسرائیل، تا پیش از این نیز ۹ نظامی و پنج غیرنظامی اسرائیلی کشته شده بودند.

ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه در واکنش به «نفوذ یک باند چهار نفره تروریستی» از به بخش شمالی خود، اهدافی در جنوب لبنان را زیر آتشباری هوایی و زمینی گرفت.

یک گروه از شبه‌نظامیان فلسطینی فعال در لبنان مسئولیت اعزام باند شبه‌نظامیان به «تپه دوو» را برعهده گرفته و گفته بود که این عملیات را در واکنش به کشته شدن صالح العاروری، معاون رهبری حماس، انجام داد.

در حمله منسوب به اسرائیل در روز ۱۳ دی در منطقه شیعه‌نشین جنوب بیروت، صالح العاروری از پای درآمد. او بلندپایه‌ترین مقام حماس است که از آغاز جنگ جاری میان اسرائیل و آن گروه کشته شده است.

اسرائیل چند روز پس از آن، وسام حسن طویل، از فرماندهان ارشد میدانی حزب‌الله را در عملیات پهپادی کشت و مسئولیت آن را در اقدامی کم‌سابقه پذیرفت. او مسئول یگان نخبه «رضوان» در حزب‌الله بود.

هِرتسی هالِوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، شنبه شب به مناسبت یکصدمین روز حمله حماس به اسرائیل، هشدار داده بود که «تمامی لبنان» ممکن است به «منطقه جنگی» تبدیل شود.

ژنرال هالوی افزود نیروهای ارتش اسرائیل «آزادانه به هر نقطه در جنوب لبنان دسترسی دارند و عملیات خود را در واکنش به تعرضات تروریستی حزب‌الله و گروه‌های دیگر» انجام می‌دهند.

رسانه‌های اسرائیل احتمال داده‌اند ده‌ها هزار نفر از نیروهای ذخیره ارتش که پس از سه ماه مشارکت در عملیات در باریکه غزه فعلا مرخص شده‌اند، ممکن است پس از تمددی کوتاه، به سوی مرزهای شمالی اعزام شوند.

ده‌ها هزار تن از ساکنان شهرک‌های تخلیه شده در شمال اسرائیل به دولت خود گفته‌اند تا امنیت کامل در مرزها برقرار نشود، از بازگشت به این شهرک‌ها خودداری خواهند کرد.

شهردار کریات شمونا، بزرگ‌ترین شهر شمالی اسرائیل و شهرداران شهرک‌های دیگر منطقه به دولت بنیامین نتانیاهو و ارتش اسرائیل گفته‌اند که گروه نخبه «رضوان» در حزب‌الله که «ممکن است در صدد تکرار حمله به مردم شمال، مانند حمله گروه حماس در روز ۱۵ مهر به جنوب اسرائیل باشد»، باید از مرزها دور شوند تا اسرائیلی‌ها به خانه خود بازگردند.

سازمان ملل اعلام کرده که در سوی لبنانی مرزها نیز بیش از ۷۶ هزار تن از مردم از بیم تبدیل بحران به یک جنگ، محل زندگی خود را ترک کرده و به سایر نقاط لبنان رفته‌اند.

هشدار حسن‌ نصرالله درباره حمله به حوثی‌ها

همچنین در پی حملات مشترک آمریکا و بریتانیا به مواضع گروه شبه‌نظامی حوثی‌ها در یمن و تشدید درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل در یکصدمین سالروز حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل، دبیرکل حزب‌الله لبنان هشدار داد که دریای سرخ می‌تواند به «میدان نبرد» تبدیل شود.

حسن نصرالله روز یکشنبه در یک سخنرانی که به صورت مجازی برای هوادارانش در بیروت، پایتخت لبنان، پخش می‌شد، حملات آمریکا و بریتانیا به اهداف حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را «عین حماقت» نامید و گفت «بگذارید این دریا هم به میدان نبرد تبدیل شود».

به گفته او، «در حالی که آمریکایی‌ها خواهان عدم گسترش جنگ هستند، خود آن را گسترش می‌دهند».

حسن نصرالله اظهار داشت که این اقدامات آمریکا ادامه حمله به کشتی‌های اسرائیلی، کشتی‌های دیگری که به سوی اسرائیل بروند و اساساً به کشتیرانی در آب‌های دریای سرخ را در پی خواهد داشت.

با تصمیم مشترک رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‎‌وزیر بریتانیا در حالی که شماری از کشورهای منطقه مانند بحرین و همچنین چند دولت غربی در عملیات نظامی متحدین مشارکت کردند، از آخر هفته گذشته حمله به اهداف متعلق به گروه حوثی‌های یمن در پاسخ به تعرض‌های دریایی آن‌ها به کشتیرانی آزاد در دریای سرخ، باب‌المندب و فراتر از آن آغاز شده است.

جو بایدن و ریشی سوناک تأکید کرده‌اند در صورت ادامه واکنش حوثی‌ها، عملیات ضربتی علیه آن‌ها در یمن ادامه خواهد یافت.

حسن نصرالله که گروه شیعی او مانند حوثی‌ها تحت حمایت تهران است، روز یکشنبه گفت «ارعاب» آمریکایی «کمکی نخواهد کرد» و کسی را از ادامه جنگ نمی‎‌ترساند.

به گفته او، اسرائیل که «به اهداف تعیین شده خود در جنگ نرسیده» باید از ادامه جنگ در هراس باشد زیرا حزب‌الله از ۹۹ روز پیش عملیات خود را «بدون حد و مرزی» ادامه داده است.

حزب‌الله از یک روز بعد از حمله حماس به اسرائیل در حمایت از آن گروه وارد کارزار جنگی شده و تا کنون حدود ۲۰۰ تن از نیروهای خود را از دست داده است.

حزب‌الله و حماس از سوی آمریکا و اروپا گروه تروریستی شناخته شده‌اند.