سخنگوی شاخه نظامی گروه افراطی حماس می‌گوید وضعیت بسیاری از گروگان‌های اسرائیلی در بند این گروه «نامعلوم» است و شاید کشته شده باشند.

ابوعبیده بعد از هفته‌ها غیبت، روز یکشنبه ۲۴ دی در یک مصاحبه تلویزیونی ظاهر شد و گفت تعداد زیادی از گروگان‌ها در هفته‌های اخیر «ممکن است کشته شده باشند.»

او در این زمینه مدعی شد که اسرائیل و رهبرانش مقصر وضعیت گروگان‌های احتمالا جان‌باخته هستند و سایر گروگان‌ها که زنده مانده‌اند، «هر ساعت در معرض خطر بزرگ هستند.»

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

سخنگوی شاخه نظامی این گروه همچنین اضافه کرد: «هرگونه مذاکره قبل از توقف تهاجم نظامی اسرائیل بیهوده است.»

این در حالی است که اسرائیل می‌گوید هنوز ۱۳۶ تن به عنوان گروگان حماس و گروه‌های متحدش در نوار غزه هستند.

در میان این گروگان‌ها، شماری مردان سالمند بالای ۸۰ سال، زنان جوان از جمله نوه یک مادربزرگ ایرانی‌تبار، و ده‌ها مرد اسرائیلی دیده می‌شوند.

سرنوشت خانم شیری بی‌باس و دو طفل نوزاد او نیز که در اسارت حماس هستند، هنوز مشخص نیست. حماس پیشتر مرگ این سه را اعلام کرده اما اسرائیل این امر را نپذیرفته است.

در صدمین روز جنگ میان اسرائیل و حماس، ده‌ها هزار اسرائیلی شامگاه شنبه برای همبستگی با خانواده‌هایی که بستگان آنها هنوز در گروگان حماس هستند، در میدانی در تل‌آویو تجمع کرده و به سخنرانی برخی از گروگان‌های آزاد شده گوش دادند.

سخنگوی شاخه نظامی حماس همچنین روز یکشنبه مدعی شد که چندین گروه از «جبهه مقاومت» در خاورمیانه به این گروه گفته‌اند که در روزهای آینده «حمله به دشمن اسرائیلی را افزایش می‌دهند.»

تعدادی از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در یمن، لبنان و عراق که خود را «جریان مقاومت» می‌خوانند، طی سه ماه گذشته به اهداف اسرائیل، متحدان غربی‌اش و همچنین کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در منطقه حمله کرده‌اند.

ابوعبیده در بخش دیگری از سخنانش گفت حمله روز ۱۵ مهر حماس به خاک اسرائیل پاسخی به «۱۰۰ سال کشتار مردم ما توسط اشغالگران و دارودسته‌های آنها» بوده است.

در جریان این حمله بیش از ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و همچنین ۲۴۰ نفر به عنوان گروگان به نوار غزه برده شدند.

در پی این اتفاق،‌ اسرائیل تهاجم هوایی و سپس زمینی به این باریکه را آغاز کرد که تا به حال به کشته شدن حدود ۲۴ هزار فلسطینی منجر شده است.

مقام‌های ارتش و دولت اسرائیل هنوز به ادعای این مقام حماس درباره گروگان‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.