رئیس کمیسیون اروپا در نشست گروه بیست درباره افغانستان بسته کمکی به ارزش یک میلیارد دلار به افغانستان را اعلام کرده است.

اورزولا فن در لاین گفته است که برای جلوگیری از یک بحران شدید انسانی و سقوط اقتصادی افغانستان “همه باید تمام تلاش خود را به خرج بدهیم”.

در نشست امروز که ماریو دراگ، نخست وزیر ایتالیا میزبان آن بود، بیشتر اعضای آن تعهد کردند که به مردم افغانستان کمک می‌کنند اما بسیاری تاکید داشتند که این به معنای به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست. کاخ سفید گفته است که رهبران متعهد شدند که این کمک‌ها را مستقیما در اختیار طالبان قرار نخواهند داد و از طریق سازمان‌های مستقل بین المللی به افغانستان خواهند فرستاد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است طالبان باید به همه نهادهای سازمان ملل سهولت انتقال و توزیع کمک‌ها را فراهم کنند و این گروه باید به حقوق زنان و دختران حرمت بگزارند.

از سوی دیگر کاخ سفید گفته است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در این نشست درباره تهدیدات گروه‌های تندرو مثل داعش شاخه خراسان حرف زده است.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نیز در این نشست به جلوگیری از مبدل شدن دوباره افغانستان به پناهگاه تروریسم، ثبات منطقه و همچنین حفظ حقوق بشر در افغانستان تاکید کرده است.

او گفته است که طالبان را از روی کردار و رفتار شان قضاوت خواهند کرد نه گفتار شان.

رهبران گروه ۲۰ امروز برای بررسی وضعیت افغانستان و بحران مالی فزاینده این کشور دیدار کرده‌اند.

اورسلا فن در لاین
توضیح تصویر،رئیس کمیسیون اروپا

بسته کمکی اتحادیه اروپا از جمله شامل این موارد است:

  • ۳۰۰ میلیون یورو کمک‌های بشردوستانه که از قبل تعهد شده بود، با حمایت افزوده واکسیناسیون، ایجاد سرپناه و محافظت از حقوق بشر
  • ۲۵۰ میلیون یورو برای نیازهای فوری مثل بهداشت.
  • کمک پولی برای حمایت از همسایه‌های افغانستان و بهبود امنیت در منطقه

اتحادیه اروپا تصریح کرده که هر نوع تعامل این اتحادیه با مسئولان و حاکمان افغان و مسئله حقوق بشر روشن است ولی افغان‌ها نباید هزینه اقدامات اعمال طالبان را بپردازند.

این اتحادیه تاکید کرده که این بسته کمکی برای مردم افغانستان است و همچنین برای همسایه‌های افغانستان که به این کشور کمک فراهم می‌کنند.

دو ماه پس از آنکه طالبان قدرت را در افغانستان بازپس‌ گرفت، این کشور با سقوط اقتصادی و کمبود نقدینگی روبروست.

همچنین عفو بین‌الملل همزمان با برگزاری نشست گروه ۲۰ درباره افغانستان، در توییتی درباره وضعیت افغانستان هشدار داده و تاکید کرده است که برای پرهیز کردن از یک فاجعه در افغانستان این کشور نیاز به توجه عمده دارد.

نشست
توضیح تصویر،این نشست به شکل مجازی برگزار شد

عدم شرکت چین و رسیه

گزارش شده است که در این نشست شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و از اعضای اصلی این گروه شرکت نکرده است و همچنین مشخص نیست که آیا ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز قرار بوده در آن شرکت بکند یا نه.

این مورد نشانگر اختلاف نظر و اختلاف موضع بر سر برگزاری این نشست فوری خوانده شده است.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز در این مورد گفته است:”مشکل اصلی این است که کشورهای غربی می‌خواهند به طرز دولت داری و حکومت طالبان انگشت بگذارند و مثلا درباره این که برخورد آن‌ها با زنان چگونه باید باشد اما روسیه و چین یک سیاست خارجی بدون دخالت دارد.”

چین گفته است که تحریم اقتصادی افغانستان رفع شود و میلیاردها دلار سرمایه ضبط شده بین المللی افغانستان باید آزاد و به این کشور داده شود.

آمریکا و بریتانیا در حال بررسی این سرمایه‌ها و چگونگی دراختیار گذاشتن دوباره آن به افغانستان هستند.

پیش از این آنتونیو گوترش از جامعه بین‌المللی خواسته بود تا با تزریق نقدینگی به این کشور از سقوط اقتصادی آن جلوگیری کنند. او گفت باید راه‌هایی پیدا شود که در چارچوب قوانین بین المللی این نقدینگی به اقتصاد افغانستان برسد.

برخی از رهبران جهان می‌خواهند این کمک را مشروط کنند به رعایت حقوق بشر از سوی طالبان. اما ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا که ریاست اجلاس را بر عهده دارد می‌گوید هدف صرفا جلوگیری از یک “فاجعه انسانی” است.

گوترش
توضیح تصویر،آنتونی گوترش

اما پیشتر دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد که مردم افغانستان نباید به خاطر گروه طالبان توسط جامعه بین المللی به طور دسته جمعی مجازات شوند.

او در یک کنفرانس خبر گفت که بحران جاری حداقل ۱۸ میلیون افغان را تحت تاثیر قرار داده است.

آقای گوترش گفت که این مساله باید از اختلافات بر سر به رسمیت شناختن احتمالی طالبان و بازگرداندن دارایی‌های مسدود شده به دولت طالبان، مجزا باشد.

او در این خصوص به صندوق‌های ویژه نهادهایی چون بانک جهانی اشاره کرد که به گفته وی می توانند به طور مستقیم به داخل اقتصاد افغانستان پول تزریق کنند.

آقای گوترش همچنین از طالبان خواست که به وعده‌های خودش عمل کند، به ویژه درباره آزادی‌های دختران و زنان.

این جلسه به دعوت ایتالیا، ریاست دوره‌ای گروه۲۰ برگزار می‌شود.

روز گذشته دولت هند تایید کرد که نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه هند آمده که دستور کار این جلسه بحث در مورد پاسخ به نیازهای بشردوستانه و دسترسی به خدمات اولیه و معیشت، امنیت و مبارزه با تروریسم، و تحرک، مهاجرت و حقوق بشر در افغانستان است.

گروه ۲۰ شامل بیست اقتصاد بزرگ جهان، بستر مهمی برای کمک به ایجاد اجماع بین المللی و تسهیل رویکرد هماهنگ بین سازمان‌های چندجانبه، از جمله سازمان ملل متحد و نمایندگان آن است.

انتظار می‌رود در این اجلاس کشورهای منطقه و جهان بیشتر روی تعهد کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بحث شود.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که تعهدات کمک برای نیازمندان افغانستان پیش از فرار رسیدن زمستان عملی شود
توضیح تصویر،کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که تعهدات کمک برای نیازمندان افغانستان پیش از فرار رسیدن زمستان عملی شود

دو روز پیش سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرد که در صورت عدم اقدام فوری، امسال حدود یک میلیون کودک در افغانستان بر اثر “سوء‌تغذیه شدید”، جان‌ خود را از دست خواهند داد.

همچنین کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) نیز هشدار داده است که باید به نیازمندان افغانستان قبل از فرا رسیدن فصل زمستان کمک شود در غیر این صورت عواقب آن می‌تواند وخیم باشد.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در نزدیک به دو ماه پیش، کمک‌های بین‌المللی با مشکل مواجه شده‌است.

دولت طالبان متعهد شده است که برای کمک به مردم با کشورها و آژانس‌های بین‌المللی کمک‌رسانی همکاری کند.

در چند هفته گذشته، برخی کشورهای همسایه نیز به مردم افغانستان کمک کرده اند، اما این کمک‌ها بسیار کمتر از آن چیزی است که در سطح گسترده به آن نیاز است.