سه منبع دیپلماتیک روز چهارشنبه به رویترز گفتند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه در پاریس با دیپلمات‌های بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی ملاقات خواهد کرد تا در مورد مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام گفت‌وگو کنند.

به‌رغم این‌که مقامات دولت ایران طی هفته‌های اخیر گفته‌اند، «به زودی» مذاکرات احیای برجام در وین پایتخت اتریش از سر گرفته می‌شود، اما تاکنون زمان مشخصی برای بازگشت به این مذاکرات تعیین نکرده‌اند.

مذاکرات احیای برجام برای بازگشت متقابل ایران و آمریکا به این توافق با حضور ایران، روسیه، چین، بریتانیایی، فرانسه و آلمان و مشارکت غیر مستقیم آمریکا، به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری از خردادماه به درخواست تهران متوقف شده و تلاش‌ها برای ترغیب ایران برای حضور در این مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است.

منابع دیپلماتیکی که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفته‌اند، رابرت مالی با معاونان سیاسی وزارت خارجه کشورهای آلمان، فرانسه بریتانیا در روز جمعه در پاریس دیدار خواهد کرد.

یکی از منابع دیپلماتیک به رویترز گفته است، در این نشست در مورد چگونگی رویکرد قدرت‌های جهانی در هفته‌های آینده در صورتی که ایران به اقدامات خود برای «خرید زمان» و تاخیر در بازگشت به وین ادامه دهد، مذاکره خواهد شد.

در همین زمینه، معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه تاکید کرد که کشور همچنان مسیر دیپلماسی را در قبال مناقشه هسته‌ای ایران در پیش خواهد گرفت.

این مقام وزارت خارجه آلمان گفت، مهم است که ایران هر چه سریعتر به مذاکرات احیای توافق برجام بازگردد.

مقامات آمریکایی طی هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که زمان برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام رو به اتمام است و آن‌ها نمی‌توانند تا ابد منتظر ایران بمانند.

ایران در چند ماه اخیر از بازگشت به میز مذاکرات احیای برجام خودداری کرده است و همزمان سرعت توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده است و براساس گزارش خردادماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی رسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز ۱۷ مهر گفت که ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران از ۱۲۰ کیلوگرم عبور کرده است.

رابرت مالی که برای گفت وگو با مقام‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس به منطقه سفر کرده است روز چهارشنبه با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، در ریاض دیدار و درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرد.

رابرت مالی هفته گذشته گفته بود٬ در صورتی که ایران به مذاکرات باز نگردد، تمامی گزینه‌ها برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته می‌شود.