روزنامه جمهوری اسلامی، از رسانه‌های محافظه کار چاپ تهران در سرمقاله امروز اول آبان نسبت به شناسایی طالبان هشدار داده و به مقام‌های کشور توصیه کرده “ننگ به رسمیت شناختن طالبان را نپذیرند.” سرمقاله مدیرمسئول می‌گوید به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان، یک خطای استراتژیک خواهد بود که تمام کشورهای منطقه را دچار مشکلات امنیتی زیادی خواهد کرد.

این سرمقاله می‌افزاید “برای جمهوری اسلامی ایران، به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان بر افغانستان، از خطای استراتژیک هم بالاتر است و باید آن را یک «ننگ» نامید که در تاریخ ثبت خواهد شد. این «ننگ» را تاریخ به عنوان لکه‌ای سیاه بر پیشانی نظام جمهوری اسلامی به ثبت خواهند رساند، ننگی که تا ابد با هیچ رنگی پاک نخواهد شد.”

این روزنامه با اشاره به نشست اخیر برخی از کشورها با طالبان به میزبانی روسیه در مسکو، طالبان را “گروه تروریستی” و “نامشروع” خوانده و نوشته به رسمیت شناختن این گروه “از خطای استراتژیک هم بالاتر است و باید آن را یک ننگ نامید که در تاریخ ثبت خواهد شد. این ننگ را تاریخ به عنوان لکه ای سیاه بر پیشانی نظام جمهوری اسلامی به ثبت خواهند رساند، ننگی که تا ابد با هیچ رنگی پاک نخواهد شد”.

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز اول آبان (۲۳ اکتبر) نوشته است “خبر می رسد بعضی از کشور های شرکت کننده در این اجلاس در آستانه تصمیم گیری برای به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان بر افغانستان هستند. گفته می شود جمهوری اسلامی ایران هم که در این اجلاس نماینده داشت، در کنار روسیه به چنین تصمیمی نزدیک شده است”.

روزنامه جمهوری اسلامی با انتقاد از رویکرد ایران به طالبان نوشته است “نظام جمهوری اسلامی را نباید با رژیم حاکم بر روسیه مقایسه کرد. روسیه یک رژیم فاقد آرمان های ارزشی و انسانی است که منافع خود را در چارچوب مادیات صرف جستجو می کند”.

این روزنامه نوشته “همین ها که اکنون قدرت را در روسیه در دست دارند، چند دهه قبل افغانستان را تحت اشغال ارتش سرخ شوروی داشتند. افسران جوان آن روز، ژنرال های امروز روسیه هستند و می دانند که مرتکب چه فجایعی علیه مردم مظلوم افغانستان شده اند”.

روزنامه جمهوری اسلامی ارگان مطبوعاتی حزب جمهوری اسلامی است که پس از انحلال این حزب همچنان منتشر می‌شود و از آن به عنوان روزنامه‌ای با نفوذ یاد می‌شود.

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی مسیح مهاجری از آخوند های محافظه‌کار است که بارها به دلیل حمایتش از برجام و دولت حسن روحانی مورد انتقاد جریان‌های تندرو از جمله روزنامه کیهان قرار گرفته است.