طی ماه گذشتە میلادی دستکم بازداشت ۳۱ شهروند کُرد بە اتهام فعالیت سیاسی و مدنی و مذهبی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است و ۹ فعال کُرد نیز به حبس محکوم شده‌اند.

با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی ماه اکتبر ۲۰۲۱، دستکم بازداشت ۳۱ شهروند کُرد توسط نهادهای امنیتی حکومت ایران بە اتهام فعالیت سیاسی، مدنی و مذهبی ثبت شده است.

بر طبق این گزارش، ۲۸  شهروند بە اتهام فعالیت سیاسی و همکاری با احزاب کُردستانی و ۲ شهروند به اتهام فعالیت مدنی  به همراه یک کودک ۴ ساله توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدەاند.

بیشترین شهروندانی کە بازداشت شدەاند با ۱۹ مورد در استان آذربایجانغربی (ارومیه) ثبت شدە است. همچمین در استان کُردستان (سنندج) ۱۱ مورد، و در استان ایلام نیز ۱ مورد بازداشت شهروندان کُرد ثبت شده است.

در ماه گذشته سه فعال زن یک نوجوان ۱۶ ساله به همراه یک کودک ۴ ساله و یک معلم بازداشت شدهاند. همچنین دو نفر از این افراد جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان منتقل شدهاند.

با استناد به آمار هه‌نگاو، در ماه اکتبر امسال، دستکم ۹ فعال کُرد به اتهام فعالیت سیاسی، مدنی و مذهبی توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران جمعاً به ۲۱ سال و ۳ ماه حبس محکوم شدەاند.