اتحادیه اروپا ۱۷ مقام و ۱۲ شرکت بلاروسی را در واکنش به ایجاد بحران مهاجران در مرزهای بلاروس با کشورهای عضو این اتحادیه تحریم می‌کند.

در متن پیشنویس این تحریم‌ها که نسخه‌ای از آن در اختیار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی قرار گرفته است، شرکت خطوط هوایی «بلاویا» و چندین آژانس مسافرتی بلاروس به مشارکت در انتقال مهاجران از کشورهای خاورمیانه به مرزهای این کشور با اتحادیه اروپا متهم شده‌اند.

علاوه بر این، چندین قاضی، دادستان و سایر مقام‌های دستگاه قضایی بلاروس نیز به دلیل مشارکت در سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تابستان ۲۰۲۰ تحریم خواهند شد.

این پنجمین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس است که انتظار می‌رود روز چهارشنبه ۱۰ آذر توسط سفرای کشورهای عضو این اتحادیه تصویب شود.

در بخشی از این سند گفته می‌شود: «اعضای اتحادیه اروپا با توجه به وخامت اوضاع در بلاروس ۱۷ مقام و۱۲ شرکت را به فهرست تحریم‌ها خواهند افزود. دارایی‌های این افراد حقیقی و حقوقی در اتحادیه اروپا مسدود می‌شود و سفر آنها به کشورهای عضو و هرگونه معامله‌ای با آنها ممنوع می‌شود.»

اتحادیه اروپا می‌گوید که حکومت الکساندر لوکاشنکو به تلافی تحریم‌های قبلی علیه بلاروس بحران مهاجرت را در مرزهای شرقی این اتحادیه به وجود آورده است تا از این طریق به اتحادیه اروپا فشار بیاورد.

از چند ماه پیش چند هزار مهاجر و پناهجو که اکثر آنها اهل کشورهای خاورمیانه از جمله ایران و عراق هستند در مرزهای بلاروس با لهستان، لیتوانی و لتونی تجمع کرده‌اند. به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر، تاکنون حداقل ۱۱ نفر از مهاجران به دلیل سرما و بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

در بخش دیگری از پیشنویس تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا گفته می‌شود: «مهاجرانی که در جوار مرزهای اتحادیه اروپا تجمع کرده‌اند توسط بلاویا، خطوط هوایی بلاروس به این کشور منتقل شده‌اند. این شرکت با هدف انتقال تعداد هر چه بیشتری از مهاجران در ماه‌های اخیر پروازهای خود به فرودگاه‌های خاورمیانه را افزایش داده است.»

حکومت بلاروس در روزهای اخیر برخی از سرپناه‌های موقت مهاجران در حاشیه مرزهای این کشور را جمع‌آوری کرده و حدود دو هزار نفر از آنها را در یک انبار بزرگ اسکان داده است. همزمان به داوطلبان اجازه داده که به کشورهای خود بازگردند.

در هفته‌های گذشته عراق، ترکیه و امارات اعلام کردند که از پرواز اتباع کشورهای خاورمیانه از طریق فرودگاه‌های خود به مقصد بلاروس جلوگیری می‌کنند.