محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه، در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان در مورد بی‌اطلاع ماندن مجلس از جزئیات قراردادهای ایران با چین و روسیه گفت که «از نظر حقوقی قراردادی منعقد نشده است».

محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با بیان این‌که بدون اطلاع نمایندگان مجلس «بین ایران با چین و ایران با روسیه قراردادهایی بسته شده است»، خواهان پاسخ‌گویی دولت درباره جزئیات این قراردادها شد.

محمدباقر قالیباف اما تاکید کرد که تاکنون قراردادی با چین و روسیه از نظر حقوقی منعقد نشده است، در غیر این صورت، مجلس «قطعا» در جریان آن قرار می‌گرفت.

ابراهیم رئیسی در سفر اخیر خود به مسکو و در دیدار با ولادیمیر پوتین درباره چشم‌انداز همکاری بیست ساله ایران و روسیه به گفت‌وگو نشست و در بازگشت بدون اشاره به جزئیات از «توافقات خوب» گفت.

پیشتر نیز حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در پکن از عملیاتی شدن سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین خبر داده بود.

امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در فروردین سال ۱۴۰۰ که با دستور رهبر جمهوری اسلامی پیگیری و اجرایی شد، انتقادهای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران به دنبال داشت و در شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان سند «فروش ایران به چین» یاد می‌شود.

نزدیک شدن جمهوری اسلامی به چین و روسیه که با شعار «نه شرقی، نه غربی» به قدرت رسید، انتقادهای بسیاری را در داخل ایران برانگیخته است.