در تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان و رامهرمز کیسه هوای هیچ خودرویی باز نشد.

رئیس پلیس راهور می‌گوید از این پس هر خودرویی که در تصادفات، کیسه هوای آن باز نشود، خودروساز را به دادگاه معرفی خواهیم کرد.

کمال هادیانفر روز سه‌شنبه پنجم بهمن در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد اگر کروکی‌های ۱۱ ساله را تحلیل کنیم و بگوییم در چند مورد کیسه هوا باز نشده که خودروسازان می‌دانند چه می‌شود: پژو ۴۰۵ چرخش خورده به جدول و کیسه هوایش باز نشده و بعد پژویی دیگر از جلو تصادف کرده و کیسه هوایش باز نشده، این‌ها یعنی چه؟

در تصادف زنجیره‌ای ۲۰ دی امسال که در جاده بهبهان – رامهرمز رخ داد، پنج نفر کشته و ۴۱ نفر مصدوم شدند.

در پی این حادثه رئیس پلیس راهور ایران با انتقاد از خودروسازان داخلی که به قول او «ارابه‌ مرگ» می‌سازند، افشا کرد که در تصادف زنجیره‌ای بهبهان، ایربگ هیچ یک از بیش از پنجاه خودرو حادثه باز نشده بود.

آقای هادیانفر گفته است در حادثه بهبهان چرا سه پراید و یک سمند آتش گرفتند؟ مگر خودروساز نمی‌گوید باک استاندارد بوده؟ پس چرا خودرو منفجر شد؟

او در ادامه گفت هفته گذشته در عوارضی دماوند یک پژو توقف کرده بود که با برخورد یک خودرو با آن آتش گرفت، خب این چه وضع ایمنی خودروست؟

رئیس پلیس راهور درباره ادعای وجود «تاییدیه استاندارد بودن کیسه‌های هوای خودروها» توسط خودروسازان گفته است در همان ابتدا یک خودروی نمونه را برای گرفتن تاییدیه ارسال می‌کنند، اما دستگاه‌های مسئول برای اطمینان از ادامه نصب کیسه‌های هوای استاندارد در خودروها بازدید دوره‌ای به عمل نمی‌آورند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته، سالانه به طور متوسط ۱۶ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای ایران کشته شده‌اند. سازمان بهداشت جهانی اما تخمین زده است که این رقم بالای ۱۸ هزار نفر در سال باشد.