اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، ۲۸ مهر، خبر داد که تمام ۲۷ کشور عضو این اتحادیه بر سر برداشتن گام‌های تنبیهی علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل ارسال پهپاد به روسیه به توافق رسیده‌اند.

همزمان بریتانیا که در پی «برگزیت» دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست، جداگانه اعلام کرد که تا ساعتی دیگر جزئیات رشته تحریم‌هایی علیه ایران را در ارتباط با کمک تسلیحاتی تهران به روسیه از طریق تجهیزش به پهپادهای تهاجمی منتشر می‌کند.

جیمز کِلِوِرلی، وزیر خارجه بریتانیا، در توییتر خود خبر داد که نگرانی «جدی» کشورش را در خصوص استفاده از پهپادهای ساخت ایران برای «هدف قرار دادن غیرنظامیان در اوکراین از سوی روسیه» در نشست شورای امنیت مطرح کرده است.

اتحادیه اروپا در روزهای گذشته تاکید کرده بود که روند کمک تسلیحاتی ایران به روسیه و کاربرد فزاینده پهپادهای انتحاری ایرانی توسط نظامیان روسیه را در جنگ اوکراین زیر نظر دارد و به آن «پاسخ روشن» خواهد داد.

وزیران خارجه اتحادیه در نشست روز ۲۵ مهر گفته بودند که این پاسخ باید «سریع» و «قاطع» باشد.

جمهوری چک که در حال حاضر ریاست نوبتی اتحادیه اروپا را در دست دارد، روز پنج‌شنبه ضمن تاکید بر توافق تمامی اعضا به برداشتن گام‌هایی جدید علیه ایران افزود که این اقدامات علیه موسسات و نهادهای ایرانی که تامین‌کننده پهپادها برای روسیه هستند، خواهد بود.

این تحریم‌ها از جمله در مورد سه فرد و یک نهاد مسئول تحویل پهپادها است. ریاست اتحادیه اروپا این احتمال را نیز در نظر گرفته که تحریم‌های پیشین علیه چهار نهاد ایرانی دیگر را گسترش دهد.

با وجود‌ آن که ساخت پهپاد از حدود چهار دهه پیش در نهادهای نظامی ایران آغاز شد، اما غیر از کاربرد محدود آن در برخی رویدادهای معین منطقه‌ای در سال‌های گذشته، تا چندی پیش گزارشی در مورد تجهیز هیچ کشوری به پهپاد ساخت ایران منتشر نشده بود.

آمریکا تابستان امسال برای نخستین بار از اقدام ایران در تجهیز روسیه به پهپادهای ساخت خود خبر داد.

اوکراین تاکنون از ساقط کردن بیش از ۲۲۰ فروند از این نوع پهپادهای ایرانی در یک ماه اخیر خبر داده است. به گفته آقای زلنسکی، در شماری از حملات اخیر به کی‌یف و چند شهر دیگر اوکراین، روس‌ها از پهپاد مدل «شاهد ۱۳۶» استفاده کرده‌اند. از کاربرد پهپاد «مهاجر ۶» نیز از سوی روسیه خبر داده شده است.

ایران از یک ‌سو تحویل پهپادهای انتحاری برای استفاده در اوکراین را تکذیب کرده و روسیه نیز به نوبه خود، توسل به استفاده از پهپاد ایرانی را کذب قلمداد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز ۲۷ مهر در گفت‌وگو با چند رسانه عمده کانادایی تاکید کرد که تکذیبیه‌های مقامات ایران را که مدعی عدم تحویل پهپاد به روسیه هستند، باور ندارد و آن‌ها «مردم اوکراین را می‌کشند».