وزارت خارجه آلمان «سرکوب خشن» اعتراضات مردم ایران را به‌شدت محکوم کرد و از اِعمال تحریم‌های بیشتر توسط اتحادیه اروپا علیه عاملان سرکوب و همچنین اعمال محدودیت صدور روادید برای نماینده‌های دیپلماتیک و سازمان‌های حکومتی جمهوری اسلامی خبر داد.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۴ آبان در سایت وزارت خارجه آلمان منتشر شد، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، گفته است که سرکوب «وحشیانه» اعتراضات مسالمت‌آمیز ایران نباید بدون عواقب باقی بماند، چرا که حقوق بشر موضوعی جهانی است.

بر این اساس آلمان در حال بازبینی روابط سیاسی خود با ایران است و صدور ویزا در سطح ملی برای کادر دیپلماتیک و خدماتی ایران فقط در موارد «کاملاً ضروری» خواهد بود.

به‌گفته وزیر خارجه آلمان، وضعیت حقوق بشر در ایران روز به روز بدتر می‌شود و نیروهای امنیتی با خشونت بیشتر زنان و مردانی را که در خیابان‌ها خواستار حقوق خود مطابق حقوق بشر جهانی هستند، سرکوب می‌کنند.

اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» از ۲۶ شهریور در پی اعلام خبر کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی ایران آغاز شد و در چهل روز گذشته به‌طور پیوسته ادامه داشته است.

خانم بربوک همچنین افزوده است که «سرکوب سیستماتیک زنان و اقلیت‌های قومی، مذهبی و جنسی در ایران چیز جدیدی نیست، اما اکنون به سطوح بی‌سابقه جدیدی از شدت رسیده است».

در چهل روز گذشته مواجهه حکومت ایران با مردم معترض در همه شهرها سرکوب شدید بوده و هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌ها و بازداشتی‌ها منتشر نشده است، اما بر اساس برخی گزارش‌ها نزدیک به ۳۰ نفر کودک نیز در آمار کشته‌‌شدگان ثبت شده است.

برلین می‌گوید اکنون با شرکای اروپایی خود در چهار حوزه برای اقدامات تنبیهی علیه ایران تمرکز کرده و بسته جدید تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا، که در حال حاضر در حال آماده‌سازی است، اولین قدم خواهد بود و تحریم‌هایی علیه افراد مسئول نقض حقوق بشر اعمال خواهد شد.

همچنین بنا بر گفته یک مقام مطلع در وزارت خارجه آلمان قرار است محدودیت‌های ملیِ مضاعف برای اعضای سازمان‌های ایرانی در فهرست اتحادیه اروپا اعمال شود، از جمله ثبت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و حمایت از شورای ویژه حقوق بشر در ژنو در مورد وضعیت ایران به همراه کار بر روی قطعنامه‌ای قوی در مجمع عمومی سازمان ملل با شرکای اروپایی.

این مقام مطلع همچنین به خبرنگاران گفته است شیوه‌های گفت‌وگو با جمهوری اسلامی که هنوز به‌ورال سابق برقرار است، به شدت کاسته یا تعلیق می‌شود و استفاده از ابزارهای تضمین اقتصادی برای تجارت با ایران و روابط مالی موجود با بانک‌های ایرانی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپاست و پارسال بیش از ۱.۲ میلیارد دلار صادرات کالا به ایران داشت که معادل تقریباً یک‌سومِ کل صادرات اتحادیه اروپا به ایران است.

بنا بر اظهارات مقام آلمانی که نام او فاش نشده، همچنین بر پروژه‌های حقوق بشری با جامعه ایرانیان در تبعید، خصوصاً در عراق و ترکیه که همسایه‌های ایران هستند، تأکید شده است.

این مقام وزارت خارجه آلمان گفته است که « جامعه مدنی ایران که هر روز معیارهای جدیدی را برای تعریف شجاعت تعیین می‌کند، به حمایت ما نیاز دارد. حتی اگرچه در حال حاضر به سختی می‌توان از پروژه های حقوق بشر در ایران حمایت کرد، مهم است که همبستگی ما با معترضان در خیابان‌های ایران احساس شود.»

این منبع مطلع در عین حال به افزایش تهدیدها علیه شهروندان آلمانی در ایران نیز اشاره و تصریح کرده است که تعداد واسطه‌های فرهنگی آلمانی شاغل در ایران، معلمان و سایر نمایندگان رسمی نهادهای آلمانی در این کشور کاهش خواهد یافت. افزایش سرکوب و ارعاب، به‌ویژه در دانشگاه‌های ایران، خارجی‌های شاغل در ایران را نیز در معرض خطرات خاصی قرار می‌دهد.