۴۰ وکیل دادگستری ایرانی از همه وکلا و حقوقدانان کشور خواستند در حمایت از «خیزش» شهروندان ایران «به عنوان فرزندان ملت به صحنه بیایند».

این وکلای دادگستری با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «اکنون مسئله‌ ما آزادی و عدالت قضایی ا‌ست. خیزش شهروندان ایران، خیزشی برای حقوق و بازگشت به حکومت قانون است و بر این پایه، جامعه‌ وکلا می‌تواند نهاد محوری و بنیادین برای این تحول تاریخی و رسیدن به عدالتخانه و دادگستری ملی باشد.»

امضاکنندگان بیانیه تاکید کردند که اکنون دستگاه قضایی در ایران «با حضور مسوولانی غیرمستقل و رجزخوان به یکی از قوای مستبد تبدیل شده و به همین خاطر شبکه‌ای فاسد بر سرنوشت کشور حاکم شده است.»

مهرانگیز کار، گیتی پورفاضل، سعید دهقان، آرش کیخسروی، فرزانه زیلابی و محسن علمداری از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

آنان اضافه کردند: «در دوران نو که اراده اکثریت، ملاک تضمین حق تعیین سرنوشت است، وظیفه‌ ما وکلا بعنوان شهروند، دفاع از حقوق بنیادین ملت در برابر تعدی و تجاوز حکومت است.»

در جریان اعتراضات جاری در ایران، علاوه بر کشته و زخمی شدن صدها معترض، هزاران معترض نیز اکنون در بازداشت به سر می‌برند که برای بسیاری از آنان کیفرخواست از جمله با اتهام «محاربه» که خطر حکم اعدام در پی دارد، صادر شده است.

پیشتر احمد خاتمی چهره تندرو جمهوری اسلامی درباره معترضان بازداشتی، خطاب به مقام‌های قوه قضائیه گفته باید طوری با «این اغتشاشگران» برخورد شود «که دیگر هوس اغتشاش مجدد رخ ندهد».

همچنین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز از قضات مسئول رسیدگی به پرونده بازداشتی‌های تجمعات اخیر خواست از صدور «احکام ضعیف» برای افرادی که او آنها را «عناصر اصلی» اعتراضات نامید، خودداری کنند.

زندانیان سیاسی در ایران از دسترسی به بسیاری از حقوق خود از جمله دسترسی به وکیل مدافع منتخب خود محرومند.