شماری از ایرانیان آمریکا شامگاه چهارشنبه تا بامداد پنج‌شنبه، ۱۲ آبان، را با برگزاری تحصن در برابر کنگره آمریکا در واشینگتن سپری کردند تا با اعتراضات داخل ایران ابراز همبستگی کرده و توجه کنگره و افکار عمومی آمریکا را به ادامه رویه سرکوبگرانه جمهوری اسلامی ایران جلب کنند.

این دومین شب پیاپی بود که ایرانیان در برابر ساختمان کنگره بست‌نشینی کردند.

نیما نیا یکی از برگزارکنندگان تحصن به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که او و جمعی از فعالان حقوق بشر، کنشگران سیاسی و مدنی و هنرمندان و افراد دانشگاهی با برگزاری تحصن این هدف را پیگیری می‌کنند که به جامعه جهانی بگویند جمهوری اسلامی ایران نماینده رسمی مردم ایران نیست.

آقای نیا تاکید کرد که هرگونه مراوده و ارتباط دولت‌های جهان با جمهوری اسلامی ایران که ناقض حقوق بشر است، خود شکلی از تبعیض و پایمال شدن حقوق انسانی است.

سارا آریان‌مهر، یکی دیگر از برگزارکنندگان تحصن، نیز با تاکید بر این‌که این بست‌نشینی دست‌کم تا روز ۱۲ نوامبر، ۲۱ آبان، در جریان خواهد بود، خواهان حمایت و حضور سایر ایرانیان در این بست‌نشینی شد.

همزمان با این تحصن پرچم‌های بزرگ با نشان شیر و خورشید در برابر کنگره به اهتزاز درآمده است.

اهتزاز پرچم شیر و خورشید نشان در تمامی اعتراض‌های ایرانیان در سراسر جهان، از جمله در تجمع عظیم و تاریخی برلین با شرکت ۸۰ تا صد هزار تن، تاکیدی بر مخالفت با پرچم جمهوری اسلامی ایران، منقوش به نقش «الله‌» است.

در طول تجمع‌های هفت هفته اخیر ایرانیان در آمریکا برای بیان پشتیبانی از مطالبات مردم ایران، ساختمان کنگره یکی از نقاط کلیدی بوده است.

ماه گذشته در تجمعی با شرکت شاهزاده رضا پهلوی و دختران او و نیز با حضور شماری از چهره‌های سرشناس، و همچنین همزمان با تظاهرات بزرگ ایرانیان در برلین در روز ۳۰ مهر، هزاران تن از ایرانیان شرق آمریکا در برابر کنگره تجمع و تظاهرات کردند.

تحصن شبانه ایرانیان در محوطه چمن مقابل کنگره در حالی در جریان است که در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در روز ۱۸ آبان، توجه افکار عمومی و رسانه‌های آمریکا به این ساختمان و تحولات اطراف آن معطوف است.

نظر به زندگی صدها هزار ایرانی در آمریکا که بسیاری از آنان افرادی موفق در کار، تحصیلات و زندگی هستند، رسانه‌های عمده و فضای مجازی آمریکایی به فعالیت اعتراضی ایرانیان در تمامی هفته‌های اخیر توجه زیادی نشان داده واین اعتراضات را بازتاب داده‌اند.

برخی از چهره‌های سرشناس ایرانی در جامعه آمریکا، از جمله خانم نازنین بنیادی، با حضور فعالان رسانه‌ای، دیدار با مقامات آمریکا و در نشست‌ شورای امنیت صدای اعتراضات مردم ایران را مطرح و تاکید کرده‌اند که مطالبه واقعی ملت ایران پایان دادن به نظام حاکم است، نه صرفا درخواست‌های موقتی و حاشیه‌ای.

تحصن یا بست‌نشینی یکی از شیوه‌های دیرینه بیان اعتراض ایرانیان، به‌ ویژه از دو قرن گذشته بوده که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آن در تاریخ ایران در دوره نهضت مشروطیت رخ داد.