با قطعی شدن پیروزی بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود در انتخابات روز دهم آبان در اسرائیل، ولودمیر زلنسکی و شماری از رهبران جهان موفقیت او را تبریک گفته‌اند.

به گزارش شبکه آی‌۲۴ اسرائیل، رئیس‌جمهور اوکراین شامگاه پنج‌شنبه ۱۲ آبان در صفحه توئیتر خود نوشت که اهمیت زیاد دارد که پویایی دمکراسی حقیقی را شاهد باشیم.

آقای زلنسکی افزود که اوکراین و اسرائیل دارای ارزش‌های مشترک بوده و چالش‌ها نیز نیازمند همکاری مؤثر است.

او ابراز امیدواری کرد که «برگ نوینی» در روابط دو کشور به سود منافع متقابل گشوده شود.

ولودمیر زلنسکی در ۱۰ ماه جنگ روسیه علیه اوکراین، بارها از عدم تخصیص هر نوع سلاح و تجهیزات دفاعی به کشورش از سوی اسرائیل شکایت کرده است.

بنیامین نتانیاهو از سیاست دولت‌های نفتالی بنت و یائیر لاپید در عدم تجهیز نظامی اوکراین حمایت کرد اما چند روز پیش از انتخابات گفت اگر به قدرت بازگردد، ممکن است در این سیاست تجدید نظر کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، که روابط نزدیکی میان او و بنیامین نتانیاهو برقرار بود، هنوز در خصوص موفقیت این سیاستمدار اسرائیلی اظهار نظر نکرده است.

روزنامه یدیعوت آخرونوت خبر داده که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز هنوز تماسی با بنیامین نتانیاهو نداشته و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم «ترجیح داد» که با یائیر لاپید، نخست‌وزیر دوران انتقالی تلفنی گفت‌وگو کند.

بر اساس این گزارش، آقای بلینکن از همکاری‌ اسرائیل با آمریکا در دوران دولت لاپید و «انتخابات آزاد» اسرائیل تقدیر کرد.

ناراندرا مودی، نخست‌وزیر هند در توئیتی به زبان عبری، برد نتانیاهو را تبریک گفت و بر «تعمیق همکاری راهبردی» دو کشور تأکید کرد.

نخست‌وزیران مجارستان و ایتالیا، که رهبران احزاب راست‌گرا محسوب می‌شوند، از کامیابی بنیامین نتانیاهو و تقویت احتمال بازگشت او به قدرت ابراز خشنودی کردند.

گشورهای حوزه خلیج فارس که به تازگی با اسرائیل رابطه برقرار کردند، هنوز شتابی در واکنش به این تحول اسرائیل نشان نداده‌اند.

ارزیابی شده که آقای نتانیاهو بتواند در دوره‌ای کوتاه دولت ائتلافی خود را با احزاب متحد راست و مذهبی تشکیل دهد.