ابراهیم رئیسی در پاسخ به اظهارات اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، به انقلاب بهمن ۵۷ و تأسیس نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد و مصمم است به اسارت شما در نیاید.»

این اظهارات رئیسی در روز جمعه ۱۳ آبان، پس از آن بود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، شامگاه پنجشنبه در یک اجتماع انتخاباتی و در مقابل حاضرانی که شعار «آزادی ایران» در دست داشتند، وعده داد که ایران به‌زودی «آزاد» خواهد شد.

اما رئیسی در جمع هواداران حکومت ایران که به مناسبت سالروز حمله به سفارت آمریکا در تهران راهپیمایی کرده بودند، افزود ایران «هرگز گاو شیرده نخواهد شد.»

اشاره او به سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور پیشین آمریکاست که در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ عربستان سعودی را «گاو شیرده» آمریکا خوانده بود.

مراسم راهپیمایی‌های حکومتی سیزدهم آبان امسال با اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی همزمان شده است.

در سیزدهم آبان سال ۱۳۵۸ گروهی از دانشجویانی که خود را «انقلابی» و «پیرو خط امام» می‌نامیدند، از دیوار سفارت آمریکا در تهران بالا رفتند و ده‌ها کارمند این سفارت را به‌گروگان گرفتند.

این گروگانگیری که ۴۴۴ روز طول کشید، موجب قطع رابطه ایران و آمریکا، اعمال تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی و دیگر تاثیرهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر ایران شد که تاکنون ادامه دارد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که پیشتر آمریکا را به تحریک اعتراضات ایران متهم کرده، دو روز پیش بار دیگر از حمله به سفارت آمریکا در تهران دفاع کرد.