در اعتراض بە حملات ارتش اشغالگر ترک بە نیروهای گریلا با سلاحهای شیمیایی، روز گذشتە راهپیمایی بزرگی در استانبول برگزار شد. پلیس بە تظاهر کنندگان حملە کردە و بسیاری از شرکت کنندگان را دستگیر کرد.

خبرگزاری فرات: روز گذشتە در اعتراض بە استفادە ارتش ترک از سلاحهای شیمیایی،راهپیمایی در استانبول برگزار شد. این راهپیمایی از سوی کنگرە دمکراتیک خلقها HDK، حزب دمکراتک خلقها و اتحادیە مبارزە متحد سازماندهی شدە بود. در این راحپیمایی حملات دولت ترک با سلاحهای شیمیایی بە مناطق زاپ، آواشین و متینا محکوم شدند.

در این راهپیمایی نیروهای پلیس تلاش کردند تا مانع از حرکت تظاهر کنندگان شوند، در نهایت تظاهرکنندگان از راههای فرعی همگی بە سوی میدان استقلال عزیمت کردند. اعضای کنگرە دمکراتیک خلقها HDK، حزب دمکراتک خلقها و اتحادیە مبارزە متحد و مادران اعتصاب کنندە برای عدالت تلاش کردند کە میدان استقلال برسند. در این میان دو نفر از تظاهر کنندگان دستگیر شدند. قمری آک گول از اعضای کمپین اعتصاب برای عدالت مورد حملە پلیس قرار گرفتە و با ضرب و شتم پلیس دستگیر شد.

مقاومت خلق ادامە پیدا کردە و سرانجام با سر دادن شعارهای شهید نامرن، همە با هم در مقابل فاشیسم، راهپیمایی آغاز شد. اما حملات نیروهای پلیس چندین بار باعث پراکندە شدن تظاهر کنندگان شدە است. همزمان با این اقدامات نیروهای پلیس، سزای تمللی، نمایندە پارلمان، عایشە آجار باشاران، گلستان کیلیج، طیب تمل و بسیاری دیگر را در خیابان بیکوز محاصرە کردەاند. در همین رابطە گروهی کە در خیابان استقلال با مانع نیروهای پلیس مواجە شدە بود، بە سوی خیابان تارلابلاشی حرکت کردە است.

از طرف دیگر نمایندگان حزب دمکراتیک خلقها، گلستان کلیچ، فاطمە کورتالان، سزای تملیی، طیب تمل و عایشە سوروج کە در مقابل کانون وکلای استانبول در محاصرە نیروهای پلیس قرار گرفتە بودند سخنرانی کردند.

تملی: در همە جا صدای اعتراضاتتان را طنین انداز کنید

سزای تملی در  در این رابطە گفت: مروز ما در مقابل رژیمی قرار داریم کە تمام مخالفان خود را دستگیر و زندانی می کند. شبنم کورور فنجانجی امروز نا عادلانە دستگیر و زندانی شدە است. همان گفتەای کە فنجانجی بر زبان آوردە است ما هم آن را تکرار می کنیم. زیرا استفادە از سلاحهای شیمیایی جنایت است. جنایت علیە بشریت است. کسانی کە همراە و حامی آن باشند در این جنایت سهیم هستند. امروز ما نتایج جنگ را می بینیم، باید در مقابل جنگ ایستاد و صدای خود را بلند کرد، در مقابل فقر باید ایستاد، بە همین دلیل اکنون می گوییم کە باید در همە جا صدای اعتراضتان را بلند کنید.

طیب تمل: تا زمانیکە تحقیق و تفص صورت نگیرد ما در خیابان خواهیم ماند

طیب تمل نمایندە حزب دمکراتیک خلقها نیز اعلام کرد کە در سلوپیا و استانبول هزاران نفر در اعتراض بە حملات شیمیایی بە خیابانها سرازیر شدەاند. اما همزمان با آن دهها عضو و رهبر حزبی ما دستگیر شدەاند، امروز با هلیکوپتر، با مشارکت هزاران پلیس، تلاش می شود مانع از راهپیمایی ما شوند، اما اقدامات آنها مانع از آن نمی شود کە واقعیت استفادە از سلاحهای شیمیایی را تغییر بدهند. مبارزە امروز در اینجا، در سلوپیا نشان می دهد کە حاکمان جنیاتکار هستند. بە همین دلیل تا زمانیکە در رابطە با ادعای استفادە از سلاح شیمیایی تحقیق و تفحص صورت نگیرد، ما در خیابان خواهیم ماند، مهم نیست کە چە روی میدهد. ما خیابان را ترک نمی کنیم