میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌ جمهور اوکراین، اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون بین ده هزار تا ۱۳ هزار سرباز ارتش این کشور کشته شده‌اند.

آقای پودولیاک شامگاه پنج‌شنبه به یک شبکه تلویزیونی اوکراینی گفت: «ما تخمین‌های رسمی از ستاد کل ارتش داریم. این تخمین‌ها بین ۱۰ هزار و ۱۲ هزار و پانصد تا ۱۳ هزار کشته را دربر می‌گیرند.»

به گفته این مقام اوکراینی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین «در زمان مناسب» داده‌های رسمی را منتشر خواهد کرد.

رویترز نوشت که به نظر می‌رسد این اظهارات اولین تخمین کشته‌شدگان ارتش اوکراین از اواخر اوت تاکنون است. در آن زمان، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین گفته بود که نزدیک به ۹ هزار نظامی اوکراینی در تهاجم روسیه کشته شده‌اند.

به گفته مشاور رئیس‌ جمهور اوکراین، تعداد زخمی‌شدگان ارتش بیش از آمار کشته‌شدگان است.

زمانی که نیروهای روسی در ماه ژوئن برای تصرف کامل منطقه لوهانسک در شرق اوکراین در حال جنگ بودند، آقای زلنسکی گفت که روزانه «۶۰ تا ۱۰۰ سرباز» اوکراینی کشته و «حدود ۵۰۰ نفر» نیز زخمی می‌شوند.

در مقابل، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در ماه سپتامبر گفت که از زمان آغاز تهاجم این کشور به اوکراین در ۲۴ فوریه، ۵۹۳۷ سرباز روسی کشته شده‌اند.

اما الکسی آرستویچ یکی دیگر از مشاوران زلنسکی روز چهارشنبه گفت که تعداد کشته‌شدگان روسیه حدود هفت برابر تعداد کشته‌شدگان اوکراین است.

این در حالی است که هر دو کشور مظنون هستند که میزان تلفات انسانی خود را کمتر از آمار واقعی اعلام می‌کنند تا بر روحیه نیروهای خود تاثیر منفی نگذارد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا، به تازگی تخمین زده که بیش از صد هزار سرباز روسی از زمان تهاجم روسیه به اوکراین کشته یا زخمی شده‌اند و «احتمالا» تلفاتی به همین اندازه در طرف اوکراینی وجود دارد.

این ارقام دقیق‌ترین آماری است که تا امروز توسط دولت واشینگتن ارائه شده است.

علاوه بر تلفات نظامی، چندین هزار غیرنظامی نیز در جنگ اوکراین، یکی از خشونت‌آمیزترین درگیری‌های مسلحانه اروپا طی دهه‌های اخیر، کشته شده‌اند.