در آستانه نخستین سفر یک رئیس جمهوری اسرائیل به بحرین در دو سال عادی‌سازی رابطه دو کشور، تظاهراتی در منامه در مخالفت با حضور او برگزار شد و همزمان، سازمان امنیت اسرائیل تدابیر مراقبتی را برای این دیدار گسترش داد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، روز یک‌شنبه، ۱۳ آذر، به منامه می‌رود.

تا پیش از این، نخست ‌وزیر، وزیر دفاع و شمار زیادی از مقامات رسمی اسرائیل از بحرین دیدار کرده‌اند اما سفر رئیس جمهوری این کشور، بنا به دعوت رسمی حمد بن‌عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، اهمیت نمادین دارد.

به نوشته روزنامه یدیعوت آحرونوت، گروهی از تظاهرکنندگان با فراخوان اپوزیسیون بحرین روز جمعه، ۱۱ آذر، در منامه، اسحاق هرتزوگ را «تبهکار» نامیده، پرچم اسرائیل را آتش زدند و در نوشته‌هایی از جمله به زبان عبری، مدعی شدند که بحرین به آقای هرتزوگ خوشامد نمی‌گوید.

این روزنامه تظاهرکنندگان را وفاداران به ایران نامید.

فعالان اپوزیسیون در توییتر نوشتند که پلیس ضد شورش بحرین با تظاهرات آن‌ها مقابله کرده است.

اما به گزارش تایمز اسرائیل، این تظاهرات با مجوز پلیس بحرین برگزار شد ولی پلیس نخواهد گذاشت که تظاهرات مشابهی در جریان سفر آقای هرتزوگ انجام شود.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، با رصد افزایش اظهارات از سوی فعالان اپوزیسیون بحرین علیه اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی خلیج فارس، تدابیر امنیتی را در قبال این سفر «به میزان قابل ملاحظه‌ای» افزایش داده است.

شباک مسئول مراقبت از جان مقامات اسرائیل در سفرهای خارجی آن‌ها نیز هست.

در پست‌های یکی از فعالان نوشته شده بود: «همه این عادی‌سازی، یک خیانت است، اینجا نیا.»

اسرائیل و بحرین در دو سال گذشته اقدام به برقراری سفارت و تبادل سفیر کرده و همکاری‌های گسترده امنیتی و نظامی نیز که از گذشته در جریان بوده، آشکار شده است. اسرائیل افسر دائمی نیروی دریایی خود را نیز در منامه مستقر کرده است.

آقای هرتزوگ در بحرین با گروه کوچک یهودیان بحرین که شمارشان حدود ۳۰ نفر است، دیدار می‌کند. او بعد از بحرین راهی امارات خواهد شد تا با حاکم آن کشور ملاقات کند. آقای هرتزوگ ده ماه پیش نیز از امارات دیدار رسمی داشت.

در جریان آن دیدار، نیروهای حوثی یمن چند موشک به امارات متحده عربی شلیک کردند.