سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که ۹۰ درصد از جمعیت جهان در حال حاضر دست‌کم تا حدی قدرت مقاومت در برابر کرونا را دارند، اما هشدار داد که هنوز هم امکان ظهور یک نوع جدید دردسرساز از این بیماری هست.

بر اساس گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، تدروس آدهانوم ، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، گفت: «سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که حداقل ۹۰ درصد از جمعیت جهان به دلیل گذراندن بیماری یا واکسیناسیون قبلی از سطحی از ایمنی در برابر ویروس کرونا برخوردارند.»

هفته گذشته، آخرین مطالعه بالینی در مورد واکسن‌های جدید کووید نشان داد که واکسن‌های جدید فایزر و مُدرنا احتمالاً توان محافظت بهتری نسبت به واکسن‌های اصلی دارند.

تاکنون در سراسر جهان ۶.۶ میلیون مرگ ناشی از کرونا گزارش شده است. اما آژانس بهداشت سازمان ملل متحد می‌گوید که این آمار بسیار کم است و تلفات واقعی کرونا را بازتاب نمی‌دهد.

اظهار نظر تازه از طرف این سازمان جهانی در حالی منتشر می‌شود که سخت‌گیری دولت چین برای رساندن آمار کرونا به صفر در این کشور سبب بروز اعتراض‌های گسترده شده است، اعتراض‌‌هایی که حالا از سخت‌گیری به کرونا فراتر رفته و ساختار سیاسی چین را هدف قرار داده است.

اعتراض‌ها در چین پس از آن شروع شد که در اثر آتش‌سوزی در شهر ارومچی ده نفر جان باختند. گفته شده به دلیل محدودیت‌های کرونایی در چین، ساکنان این مجمتع که دچار حریق شده بودند نتوانستند خود را نجات دهند.

گفته می‌شود که محدودیت‌‌ها سبب شده بود امکان تخلیه سریع ساختمان فراهم نشود، گرچه مقامات دولتی این اتهام را تکذیب کرده‌اند.

در ادامه تجمع‌ها افزایش یافت و اعتراض‌هایی که شعار آن «تست کرونا نمی‌خواهیم ما گرسنه‌ هستیم» و «نه به قرنطینه، ما آزادی می‌خواهیم» بود در گوشه و کنار چین به راه افتاد.

در ادامه برخی از معترضان در شعارهای خود خواهان کناره‌گیری شی جین پینگ رئیس‌ جمهوری چین نیز شدند.