رسانه‌های اسرائیل روز چهارشنبه، ۲۳ آذر، گزارش دادند که شرکت هوایی ماهان‌ایر به انتقال محموله‌های تسلیحات به سوریه و لبنان ادامه می‌دهد، به حزب‌الله لبنان خدمات ارائه می‌کند و فعالیت‌هایش در قالب یک آژانس مسافربری و صدور بلیت‌های عادی پنهان می‌شود.

به گزارش یدیعوت آحرونوت، بیش از ۶۰ خلبان، که بخشی از آن‌ها نیروی سپاه پاسداران هستند، پروازهای شرکت ماهان‌ایر به سوی سوریه و لبنان را در حالی انجام می‌دهند که از «وجود سلاح» در محموله‌های هواپیماها «آگاهی دارند».

تحقیقاتی که موسسه اسرائیلی «آلما» برای بررسی چالش‌های امنیتی در بخش شمالی این کشور انجام داده، می‌گوید که ماهان‌ایر برای لاپوشانی فعالیت‌های «غیرقانونی» خود یک آژانس مسافری هوایی را با نام «همراه» به خدمت گرفته است.

طبق این گزارش، آژانس «همراه» هزاران بلیت پروازهای ماهان‌ایر را خریداری می‌کند و برای اضافه وزن بارها به دلیل محموله‌های تسلیحات، پول‌ هنگفتی را به این آژانس واریز می‌کند.

این تحقیقات نشان داده که در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ حدود ۶۰ هزار بلیت به نام فردی با نام «همراه همراه» صادر شده است. بعید به نظر می‌رسد که این نام فردی حقیقی باشد.

در سفارش بلیت‌ها برای «فرد» یاد شده آمده است که این «مسافر» «دارای مجوز ویژه است». اما به گفته موسسه «آلما» این مجوزها تنها برای ۹ نفر در سپاه پاسداران صادر می‌شود که دو تن از آن‌ها کاهکی و اسماعیلی نام دارند.

این گزارش‌ها تاکید دارد که شرکت غیرنظامی هوایی ماهان‌ایر عملا «حجم زیادی از فعالیت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران را انجام می‌دهد، نیروی قدس به سیستم‌های رایانه‌ای آژانس “همراه” دسترسی مستقیم دارد و با پرسنل آژانس در تماس نزدیک و مستمر است».

بنا بر این گزارش، اسامی ۶۳ خلبان پروازهای ماهان‌ایر به دمشق و نیز به فرودگاه حلب برملا شده است. این خلبانان ده‌ها پرواز نیز در سال جاری میلادی به لبنان داشته‌اند. این موسسه برخی از آن‌ها را خلبانان «قرضی» از سپاه پاسداران توصیف کرده‌ است.

تصاویر دو خلبان از فهرستی که به رسانه‌های اسرائیلی ارائه شده، با اسامی حمید نادری و پیمان بهادری منتشر شده است.

به نوشته روزنامه یدیعوت آحرونوت، مسئولان شرکت ماهان‌ایر در مکاتبات داخلی خود درباره راه‌ها و جزئیات دور زدن تحریم‌ها با هدف تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران، بحث کرده‌اند.

در این گزارش‌ها نیامده است که این اطلاعات از چه طریق به دست اسرائیل افتاده است.

هنوز از واکنش ماهان‌ایر یا جمهوری اسلامی ایران به این جزئیات جدید درباره ماهیت فعالیت پروازی این شرکت در مسیرهای سوریه و لبنان خبری منتشر نشده است.

در یک دهه اخیر صدها حمله هوایی منتسب به اسرائیل علیه اهدافی در سوریه انجام شده که برخی از آنها علیه «نقل و انتقالات» محموله‌های تسلیحاتی در فرودگاه‌های دمشق، حلب و نقاط دیگر سوریه بوده است.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز ۲۳ آذر به صراحت مسئولیت یک حمله صورت گرفته از سوی اسرائیل در دو ماه پیش در مرز سوریه- عراق را برعهده گرفت.

ماهان‌ایر از ۱۱ سال پیش زیر تحریم غرب قرار دارد و هواپیماهایش از پرواز در آسمان شماری از کشورهای اروپای غربی منع شده‌اند.

در گزارش‌های دهه اخیر، حمید عرب‌نژاد، مدیر کل ماهان‌ایر، به عنوان فردی که عضو سپاه پاسداران و از همکاران نزدیک قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه بوده، توصیف شده بود.

روزنامه یدیعوت آحرونوت ماه گذشته نوشت که رضا صفی‌الدین، عضو ارشد حزب‌الله و همسر زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی، مسئول نقل و انتقالات سلاح و تجهیزات نظامی میان ایران با سوریه و لبنان است. رضا صفی‌الدین پسر شیخ هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله و فرد شماره دو این سازمان است.

مقامات نظامی اسرائیل هفته گذشته «هشدار» دادند که اگر فرودگاه بیروت برای فعالیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت. ماهان‌ایر به بیروت پرواز مستقیم دارد.

اما مقامات ارشد لبنان با حضور سریع در فرودگاه بیروت و رد گزارش‌های انتشار یافته در رسانه‌های اسرائیلی، تاکید کردند که مقررات جهانی پروازی رعایت می‌شود و سازمان هوانوردی غیرنظامی بر وضعیت و فعالیت‌های این فرودگاه کنترل کامل دارد.