اسرائیل برای تشکیل «گنبد آهنین سایبری»، از جمله در برابر اقدامات «هکری ایران»، نشست‌هایی را در روزهای گذشته با شرکت سه کشور عضو «پیمان صلح ابراهیم» برگزار کرده است.

گابی پورت‌نوی، رئیس اداره ملی سایبری اسرائیل، روز چهارشنبه، ۲۳ آذر، با اعلام این خبر جلسات برگزار شده را «تاریخی» و هدف آن را همکاری سایبری علیه «دشمنان مشترک» کشورهای حاضر نامید.

آقای پورت‌نوی گفت که راه‌کار تحقق این هدف ایجاد سامانه «گنبد آهنین سایبری» است.

«گنبد آهنین» سیستم‌ دفاع هوایی پیشرفته ساخت صنایع هوا فضا و کارخانه‌های رافائل اسرائیل است که درصد بسیار بالایی از راکت‌هایی را که به دست سازمان‌های مسلح فلسطینی از غزه به اسرائیل شلیک شده، رهگیری و شکار می‌کند.

به گزارش شبکه اسرائیلی «کان»، نمایندگان ارشد اسرائیل، امارات متحده عربی، بحرین و مراکش در نشست‌هایی در روزهای گذشته برای ایجاد پلتفرم مشترک دفاع سایبری شرکت داشتند.

سه کشور یاد شده دو سال پیش با وساطت آمریکا «پیمان صلح ابراهیم» را امضا کرده و عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را پذیرفتند.

اجلاس گابی پورت‌نوی و همتایان او از امارات، بحرین و مراکش هفته گذشته در منامه انجام شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی اسرائیلی آی ۲۴، ابتکار اسرائیل در ایجاد «گنبد آهنین سایبری» در بحبوحه افزایش تهدیدات هکری از ناحیه جمهوری اسلامی ایران ارائه شد.

اسرائیل یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در فن‌آوری امنیت سایبری محسوب می‌شود و به تازگی نیز میزبان کنفرانسی بود که در حاشیه آن، نمایشگاهی از فن‌آوری‌های سایبری ۶۵ شرکت این کشور در معرض دید بود.

ایوان کنستانتین، یک کارشناس امنیت سایبری، که در آن نشست شرکت داشت، به شبکه آی ۲۴ گفته بود که برای من «اسرائیل همواره بهترین مکان برای پیشرفت در فن‌آوری امنیت سایبری بوده است».

اسرائیل و آمریکا به تازگی در ایالت جورجیا یک رزمایش بزرگ سایبری را برای مقابله با تهدیدات ناشی از اقدامات هکرهای مرتبط با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران برگزار کردند. مانور جورجیا هفتمین رزمایش مشترک اسرائیلی- آمریکایی در زمینه سایبری بود.

امارات متحده عربی، بحرین و مراکش در دو سال وجود «پیمان صلح ابراهیم» همکاری‌های گسترده امنیتی و نظامی خود را که در گذشته نیز برقرار بوده، آشکارتر کرده‌اند.

با این حال، ابوظبی، منامه و رباط درباره گزارش گابی پورت‌نوی، ارشدترین مقام امور سایبر اسرائیل، از ایجاد سامانه دفاعی «گنبد آهنین سایبری» سکوت کرده‌اند.

با این حال، در حدود سه سال گذشته گزارش‌های فزاینده‌ای در خصوص هک مقطعی برخی از نهادهای این کشور منتشر شده است.

مقامات ارشد اسرائیل از جمله از هک سامانه آب این کشور از سوی ایران با هدف «مسموم کردن» شمار زیادی از ساکنان اسرائیل خبر دادند. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ارتش این کشور پاسخ سختی به ایران داد و از جمله سامانه‌‌های بنادر جنوبی را برای مدتی مختل کردند.

ارزیابی شده که رشته اقدامات هکری گروه «بچه‌گربه ملوس» و «عصای موسی» علیه اسرائیل نیز کار هکرهای مرتبط با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران باشد.

سازمان حفاظت از حریم خصوصی اسرائیل تایید کرد که در میانه تابستان امسال، هکرهای ایرانی با هدف قرار دادن وب‌سایت‌های پرطرفدار رزرو سفر، اطلاعات شخصی بیش از ۳۰۰ هزار کاربر این تارنماها را منتشر کردند.