ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، از ممنوعیت اعمال شده برای تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌های افغانستان دفاع کرد و گفت که زنان «کشتزار مردان» هستند، نه این که آموزش ببینند.

محمد ندیم در روزهای اخیر در اظهارنظرها و چند پست مختلف در شبکه‌های اجتماعی از تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت ورود دختران و زنان به دانشگاه‌های افغانستان دفاع کرده است.

او در تازه‌ترین اظهاراتش در روز پنج‌شنبه، اول دی، در گفت‌وگو با تلویزیون افغانستان، بار دیگر دلایل خود برای این ممنوعیت را برشمرد و گفت: «رعایت نکردن حجاب، رفت و آمد از ولایتی به ولایتی دیگر برای اقامت در خوابگاه، برنامه درسی غیرقانونی و وجود دانشکده‌هایی که زنان نیازی به تحصیل در آنها ندارند.»

محمد ندیم گفت: «عزت افغانی ما اجازه نمی‌دهد که یک زن جوان مسلمان از یک ولایت بدون همراهی پدر، برادر یا شوهرش به یک ولایت دور برود.»

این مقام طالبان افزود: «علاوه بر این، در بسیاری از دانشگاه‌ها هنوز اختلاط وجود داشت که راه را برای فحشا باز می‌کرد. بنابراین رهبری امارت اسلامی افغانستان تصمیم گرفت تحصیل زنان را متوقف کند.»

محمد ندیم گفت: «مهندسی، زراعت و برخی دروس دیگر با حیثیت و شرافت دانشجویان دختر و همچنین با فرهنگ افغانستان مطابقت ندارد.»

او به مخالفان این تصمیم نیز هشدار داد که پس از ارائه این دلایل «اگر کسی با تصمیم مخالف باشد، قطعا طغیانگر است و مجازات قیام در اسلام روشن است.»

محمد ندیم پیشتر نیز در توئیتی نوشته بود: «جلوگیری از آموزش دختران، دستور پیامبر است. زن کشتزار مرد است و بر زن واجب است که در خدمت مرد باشد، نه اینکه آموزش ببیند.»

روز سه‌شنبه، وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان اعلام کرد «تا اطلاع ثانوی»، زنان و دختران نمی‌توانند در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ادامه تحصیل دهند.

در این نامه آمده که این محرومیت تا «اطلاع ثانوی» ادامه خواهد داشت و دانشگاه‌ها باید «فورا» این تصمیم را عملی کنند.

این در حالی است که این تصمیم طالبان با واکنش‌های گسترده مواجه شده و تعدادی از زنان افغان روز پنج‌شنبه در کابل علیه آن تطاهرات کردند.

طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره در افغانستان در تابستان، محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه آموزش و اشتغال زنان و دختران این کشور اعمال کرده است.