مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب ایران تأیید کرد که بخش بزرگی از کشور شامل ۲۷۰ شهر در پی کاهش منابع آبی و مخازن سدها از «تنش آبی» رنج می‌برد و در عین حال از افزایش بهای مصرف آب برای مشترکان در سال پیش رو خبر داد.

اتابک جعفری، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب، روز یکشنبه ۱۱ دی گفت افزایش تعرفه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ «قطعاً» در نظر گرفته شده، اما «قول داد» که افزایش بهای مصرف آب برای مشترکان کم‌مصرف «خیلی محدود» باشد.

او گران‌شدن بهای آب برای مشترکانی را که «بدمصرف» نامید، این‌گونه توجیه کرد که «نه برای بالابردن درآمد که برای اصلاح الگوی مصرف و پایین‌آوردن مصرف در حد سرانه اتفاق‌های خوبی در راه است».

رضا سرافرازی، یک مقام ارشد وزارت جهاد کشاورزی دو هفته پیش تأیید کرده بود که بهای آب برای کشاورزان از هم‌اکنون افزایش یافته است. او گفته بود قیمت محصولاتی مانند برنج از ۳۰ هزار تومان در هر کیلو به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته و لذا افزایش قیمت آب برای مزارع نیز طبیعی است.

اما به نظر می‌رسد که افزایش بهای آب در سال ۱۴۰۲ تنها یکی از مواردی است که دولت در لایحه بودجه سال آتی برای افزایش درآمد خود لحاظ کرده باشد. این لایحه به تازگی به مجلس ارائه شده و هنوز در دست بررسی است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هفته گذشته مدعی شد که گزارش‌های انتشاریافته در رسانه‌ها در خصوص افزایش بهای بنزین در سال ۱۴۰۲ «زود هنگام» است و بنزین در ادامه سال کنونی یا سال آینده، «گران نمی‌شود». مردم ایران نظر به تجربیات گذشته این گونه «قول‌ها» از سوی مقامات حکومتی را همواره با تردید زیاد تلقی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب ایران خشکسالی سه سال اخیر را سبب کاهش منابع آبی و مخازن سدهای کشور معرفی کرد و گفت حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند.

با وخامت سال به سال بحران بی‌آبی که ناشی از تغییرات اقلیمی جهان توأم با مدیریت ناکارآمد جمهوری اسلامی در حوزه آب است، کارشناسان هشدارهای متعددی در مورد بروز بحران‌های شدید اجتماعی و سیاسی داده‌اند.