یکی از کاریکاتورهای منتشرشده از سوی مجله شارلی ابدو. اثر کاریکاتوریستی ایرانی به نام «قلم‌فرسا»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در واکنش به انتشار کاریکاتورهایی از علی خامنه‌ای در مجله فکاهیِ فرانسویِ شارلی ابدو، آن را «اقدامی توهین‌آمیز و خارج از نزاکت» دانست و زبان به تهدید گشود.

اقدام توهین آمیز و خارج از نزاکت نشریه ای فرانسوی در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد بود. به دولت فرانسه اجازه نمیدهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد.— H.Amirabdollahian امیرعبداللهیان (@Amirabdolahian) January 4, 2023

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پیامی توییتری بدون نام بردن از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشت: «انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و مؤثر نخواهد بود.»

حسین امیرعبداللهیان در ادامه دولت فرانسه را تهدید کرده است که «اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد».

این مقام عالی‌رتبه حکومت ایران نشریه‌ای را تهدید کرده است که در سال ۲۰۱۵ به خاطر چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام مورد حمله اسلام‌گرایان تندرو قرار گرفت که در مجموع ۱۷ نفر از جمله ۱۲ عضو تحریریه این مجله و سه تن از مهاجمان کشته شدند.

حمله مرگبار به دفتر هفته‌نامه شارلی ابدو آغازگر موجی از حملات تروریستی اسلام‌گرایان به اهداف گوناگونی در سراسر اروپا بود.

واکنش وزیر خارجه جمهوری اسلامی به مسابقه کاریکاتوری است که شارلی ابدو تحت عنوان «خامنه‌ای گم شو!» برگزار کرده و کاریکاتورهای منتخب آن را در روزهای اخیر اعلام کرده است.

این هفته‌نامه در مورد این مسابقه نوشته است: «۸ دسامبر سال گذشته ما رقابت‌های کاریکاتور رهبر جمهوری اسلامی ایران را به راه انداختیم. می‌خواستیم با تمسخر این مقام عالی‌رتبه مذهبی که به عصری دیگر تعلق دارد و انداختن او به زباله‌دان تاریخ، از مبارزه مردم ایران برای آزادی حمایت کنیم.»