رئیس دانشگاه تهران روز سه‌شنبه، ۱۳ دی، از آمادگی این دانشگاه برای پذیرش دانشجویان دختر افغانستانیِ بازمانده از تحصیل، به شرط داشتن سوابق تحصیلی لازم، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از محمد مقیمی، «افزایش پنج برابری میزان بودجه مربوط به بورسیه دانشجویان افغانستانی و رسیدن آن به ۲۰ میلیارد تومان برای سال جاری» و «تخفیف شهریه تا ۲۰ درصد» از مصوباتی است که در این راستا به تصویب رسیده است.

رئیس دانشگاه تهران به عنوان دلیل این اقدام نیز گفت که این کار بر اساس «توجه ویژه دانشگاه تهران به گسترش پذیرش دانشجو از کشورهای محور مقاومت به ویژه افغانستان و عراق، هم‌راستا با پروژه امت‌سازی» انجام می‌شود.

جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت آن در منطقه، ائتلاف خود را که ضدآمریکایی و ضداسرائیلی است، «محور مقاومت» می‌نامند. مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون و پیش از این از افغانستانِ تحت حکومت گروه سنی‌مذهب طالبان به عنوان جزئی از «محور مقاومت» نام نبرده بودند.

گروه طالبان به تازگی تحصیل دختران در دانشگاه‌های آن کشور را ممنوع اعلام کرد، اقدامی که رئیس دانشگاه تهران به‌رغم دعوت از دانشجویان دختر به‌‌صراحت آن را رد نکرده است.

محمد مقیمی روز سه‌شنبه در این باره گفت: «دغدغه‌ها در خصوص رعایت نکردن احکام الهی قابل احترام است و باید بررسی کرد که دغدغه افرادی که به این تصمیم رسیده‌اند چه بوده است.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، در حال حاضر ۴۷۰ دانشجوی افغان در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند که نزدیک به یک‌چهارم آنها را دختران تشکیل می‌دهند.

اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای جذب دانشجویان بیشتر از افغانستان در حالی است که در چند ماه اخیر، اعتراضات دانشجویان ایرانی، از جمله دانشجویان دختر، در بیشتر دانشگاه‌های کشور با ضرب‌ و شتم و خشونت و بازداشت نیروهای حکومتی و در برخی از موارد اخراج روبه‌رو شده است.