نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه ۱۴ دی با انتشار توئیتی نسبت به اجرای حکم اعدام دو تن از معترضان اخیر در ایران هشدار داد.

رابرت مالی گفت: مهدی محمدی‌فرد ۱۸ ساله و محمد بروغنی ۱۹ ساله هستند – دو تن از جوانان ایرانی که در «دادگاه‌های ساختگی» به اعدام محکوم شده‌اند.

او افزود: «جهان نظاره‌گر است. رهبران ایران باید به حرف جوانان خود گوش دهند نه این‌که آن‌ها را بکشند».

از جمله اتهامات محمد بروغنی، «کشیدن سلاح سرد قمه، حمله به فرمانداری، آتش‌کشیدن فرمانداری و حمله به مامور دولت حین انجام وظیفه» در اعتراضات پاکدشت عنوان شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی این جوان متولد سال ۱۳۸۲ را برای این اتهامات به اعدام محکوم کرده است. صدور این حکم در پرونده محمد بروغنی در شرایطی صورت گرفته که او از حق داشتن وکیل انتخابی محروم بوده است.

مهدی محمدی‌‌فرد، نوجوان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری در نوشهر نیز با حکم شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهام «افساد فی‌الارض» و «محاربه» به دوبار اعدام محکوم شده است.

این نوجوان معترض در طول بازداشت و محاکمه از حق دسترسی به «وکیل انتخابی» محروم بوده و دادگاه انقلاب ساری او را متهم کرده که یکی از «لیدرها و عاملان اصلی هدایت و برنامه‌ریزی» تجمع اعتراضی ۳۰ شهریور در نوشهر بوده است.