جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی، با رونمایی از برنامه جدید دولت خود برای کاهش بحران مهاجران در مرزهای جنوبی آمریکا، از مهاجران کشورهای کوبا، هاییتی و نیکاراگوئه خواست از مرزها دور شوند.

آقای بایدن به این دسته از مهاجران گفت تنها نزدیک مرز پیدایتان نشود، چون شما را برمی‌گردانیم. جایی که هستید بمانید و از آن‌جا به صورت قانونی تقاضای مهاجرت ارائه کنید.

به نوشته سایت اکسیوس، شمار مهاجران و پناهجویانی که به مرز آمریکا و مکزیک می‌رسند، از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن در دو سال پیش، به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و این به بروز بحران انسانی، مشکل در حمل و نقل آنها و «کابوس سیاسی» برای واشینگتن منجر شده است.

در ماه میلادی گذشته، تقریبا روزانه هشت هزار تن از کشورهای فقیر آمریکای لاتین به مرزهای آمریکا رسیدند.

با وجود هشدار آقای بایدن، در برنامه جدید دولت او، ضمن محافظت از مرزها، به مهاجران این فرصت داده می‌شود که برای ورود قانونی به آمریکا، اقدامات لازم را انجام دهند.

برنامه دولت بر اساس سه برابر شدن شمار مهاجران در سال تنظیم شده اما درخواست‌‌ها باید از طریق اپلیکیشن جدید مرزی ارائه و ثبت شود.

به نوشته رسانه‌های آمریکا، اگر پناهجویان و جویندگان کار و رفاه، راه مهاجرت قانونی را انتخاب نکنند، دولت دستگاه‌های اجرایی را مجاز خواهد کرد که آن‌ها را سریع‌تر اخراج کرده و تا پنج سال نیز از ورود دوباره به خاک آمریکا منع شوند.

جمهوری‌خواهان و همچنین شماری از دموکرات‌ها در کنگره از دولت بایدن انتقاد کرده بودند که از بحران مهاجران غافل شده است.

آقای بایدن در سخنان خود در ارائه برنامه جدید اذعان کرد که مهاجران برای برخوردار شدن از زندگی بهتر و کار به آمریکا روی می‌آورند و در «جستجوی فرصت‌های جدید در قوی‌ترین اقتصاد جهان» هستند.

او مهاجرت‌ این مردم را به فرار یهودیان از اردوگاه‌های نازی‌ها تشبیه کرد و گفت نمی‌توان آن‌ها را سرزنش کرد.

برنامه جدید بودجه گشت‌زنی ماموران مقابله با مهاجرت غیرقانونی را به میزان زیادی افزایش داده است.

قرار است آقای بایدن خود در روزهای آینده برای نخستین‌ بار از شهر مرزی ال‌پاسو در تکزاس در نزدیکی مرز، که محل عمده ورود ده‌ها هزار مهاجر بوده، بازدید کند.

بیشتر در این