بر اساس آمار تازه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی‌ماه، منتشر شد، مصرف فولاد در ایران در هشت ماهه ابتدای سال جاری ۱۶ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

ایسنا گزارش داد در مجموع هشت ماه سال جاری بیش از ۸۸ درصد تولید فولاد ایران، صرف مصارف داخلی شده است و باقی آن صادر شده است.

میزان مصرف فولاد از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۱ از ۶۶ میلیون تن فراتر رفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۶ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آماری که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر کرده است، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه بالغ بر ۷۴ میلیون تن از انواع اقلام فولادی در ایران تولید شده که از این میزان ۹ میلیون و ۳۹۹ هزار تن صادر و باقی (بالغ بر ۶۶ میلیون تن) صرف مصارف داخلی شده است.

طی هشت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، هشت میلیون و ۶۵۸ هزار تن مقاطع طویل فولادی تولید شده که شش میلیون و ۸۴۰ هزار تن در داخل مصرف شده که نسبت به مصرف آن در مدت مشابه سال قبل معادل پنج میلیون و ۶۵۵ هزار تن، ۲۱ درصد بیشتر است.

مرضیه احمدی، کارشناس بازار سرمایه، در همین زمینه به صداوسیما گفت: «علی‌رغم بحران انرژی در جهان و کاهش تولید، ایران در ماه نوامبر (آبان امسال) شاهد افزایش تولید بود.»

با توجه به این که ایران در چند ماه اخیر دچار بحران گاز شده و شهرهای پرجمعیت کشور به دلیل استفاده از مازوت به جای گاز دچار بحران آلودگی هوا شده‌اند، مشخص نیست چگونه انرژی لازم برای صنایع فولاد ایران تامین شده است.

صنعت فولاد در کنار صنعت تولید سیمان و بتون یکی از آلاینده‌ترین صنایع در جهان به شمار می‌رود.

در همین حال صنایع فولاد ایران اکثرا در استان اصفهان و خوزستان قرار دارند، دو استانی که از بحرانی‌ترین مناطق ایران در زمینه آلودگی هوا هستند.

صنایع فولاد همچنین آب فراوانی مصرف می‌کنند و این عامل در استان اصفهان در سال‌های اخیر تبدیل به یک بحران شده است.