مدیرعامل «شرکت ارتباطات زیرساخت» از حمله سایبری به بانک مرکزی ایران و چند پیام‌رسان وابسته به جمهوری اسلامی خبر داد.

امیر لاجوردی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ویراستی» اعلام کرد که بانک مرکزی و سکوهای «بله» و «روبیکا» شامگاه پنج‌شنبه، ۱۵ دی، «هدف حملات منع خدمت توزیع‌شده (DDoS) قرار گرفتند».

با این حال، به گفته این مقام، با این حمله سایبری «مقابله شد» و حمله دفع شده است.

در حملات موسوم به دی‌داس DDos، پهنای باند شبکه با ترافیک جعلی پر می‌شود تا کاربران واقعی از دسترسی به آن محروم بمانند.

آقای لاجوردی در ادامه حجم بالای حملات ساییری اخیر به بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت و زیرساخت‌های ارتباطی در کشور را تائید کرد و مدعی شد که این حملات «دفع شدند».

حمله هکری به سایت بانک مرکزی ایران پیش از این نیز سابقه دارد،‌ از جمله در پی حمله گروه انانیموس (گمنام)، مشهورترین گروه هکری جهان، در روز ۳۰ شهریور، تنها چند روز پس از آغاز اعتراضات در پی کشته شدن مهسا امینی، سایت این بانک برای مدتی از دسترس خارج شد.

مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی، در واکنش به این اقدام، ضمن تایید حمله صورت‌گرفته، هک شدن وب‌سایت این بانک را تکذیب کرده و گفته بود که «درگاه اینترنتی» این بانک تنها دقایقی از دسترس خارج و اختلال برطرف شده است.

حملات سایبری به نهادهای مختلف و حساس جمهوری اسلامی ایران و هک آن‌ها در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از آغاز اعتراضات سراسری جدید افزایش یافته است.

هک وب‌سایت خبرگزاری فارس و افشای بولتن‌های محرمانه ارسالی این رسانه به دفتر علی خامنه‌ای در اوایل ماه آذر از مهم‌ترین حملات سایبری در ماه‌های گذشته بوده است.

همچنین هک وب‌سایت‌های رهبر جمهوری اسلامی، ریاست‌ جمهوری، تلویزیون حکومتی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد و صداوسیما تنها بخشی از حملات مشابه در ماه‌‌های گذشته است که اخبار مربوط به آن‌ها منتشر شده است.