انتخاب عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران به واکنش‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی دامن زده است.

عبدالحسین خسروپناه با تائید رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۱ دی‌ماه، به این مقام منصوب شد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت روز چهارشنبه رسما خبر داد که آقای خسروپناه با حکم ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و با تائید علی خامنه‌ای به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگزین سعیدرضا عاملی شده است.

خبرگزاری فارس در سوابق آقای خسروپناه از او به عنوان مدرس خارج فقه نظامات اجتماعی حوزه علمیه قم و رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نام برده است.

اما آن‌ چه بیش از همه انتصاب او را به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار داده اظهار نظر اخیرش درباره مجازات معترضان است.

او در بیانیه‌ای که روز ۱۹ آذر منتشر کرده بود از معترضان به عنوان «افراد شروری» نام برده بود ﻛﻪ «با خدا و رسولش محاربه می‌کنند.»

خسروپناه در ادامه این بیانیه خواستار مجازات آن‌ها «به ﺗﻨﺎﺳﺐ جرم‌شان و بدون ترحم» شده و این مجازات‌ها را شامل «کشتن»، «ﺻُﻠّﺎﺑﻪ»، «قطع چهار انگشت دست راست و چهار انگشت پای چپ» و «تبعید» عنوان کرده بود.

این مدرس حوزه علمیه قم در ادامه از شخصیت‌های مذهبی که خواهان «نفی خشونت» در مورد معترضان شده بودند، انتقاد کرده و آن‌ها را «مدعیان فلسفه اخلاق» نامیده بود.

در پی انتشار خبر انتصاب عبدالحسین خسروپناه به‌ عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز ویدئوهایی جنجالی از اظهارات پیشین او را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

خسروپناه از جمله در زمان همه‌گیری کرونا در ایران مدعی شده بود که سه بار به این ویروس مبتلا شده و با مصرف «داروی امام کاظم» و «داروی جامع امام رضا» بهبود یافته است.

روزنامه همشهری هم بخشی از مصاحبه او با خبرگزاری فارس را بازنشر کرده که گفته است: «قبل از انقلاب وقتی در مغازه پدرم خانم‌های بی‌حجاب می‌آمدند من از بالکن مغازه با تیروکمان به پاهای خانم‌های بدحجاب می‌زدم که چرا پالُخت بیرون آمده‌اند. پدرم نسبت به حجاب حساس بود اما گفت اگر ضربه‌ای بخورند شرعا ضامن هستی و از این رو تیروکمان را گذاشتم کنار و روی آن‌ها آب می‌ریختم.»