همزمان با تشدید فضای امنیتی در سیستان و بلوچستان، خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران از بازداشت «دو گروه وابسته به داعش» در جنوب شرق ایران شد.

خبرگزاری تسنیم روز پنج‌شنبه، ۲۹ دی، مدعی شد که قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و نیروی انتظامی دو گروه وابسته به داعش را که «قصد ایجاد ناامنی در جنوب‌ شرق کشور را در ماه‌های اخیر داشتند» بازداشت کرده‌اند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت که یکی از اهداف این افراد که به تعداد و هویت‌شان هیچ اشاره‌ای نشده «گروگان‌گیری اتباع خارجی و تجار در چابهار» بوده است.

به نوشته تسنیم، در میان این افراد اتباع افغانستان و تاجیکستان نیز بوده است.

این خبر همزمان با تشدید فضای امنیتی در چند شهر استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه زاهدان در روزهای گذشته منتشر شده است.

در روزهای گذشته دستگاه‌های قضایی و نظامی اقدام به ایجاد پست ایستِ بازرسی در ورودی‌ها و مناطق مختلف زاهدان با هدف ممانعت از برپایی تجمع اعتراضی پس از نماز جمعه در این شهر کرده‌اند.

پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران و پس از کشتار ده‌ها معترض در زاهدان پس از نماز جمعه روز هشتم مهر، مردم شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان به‌ویژه زاهدان، هر هفته پس از نماز جمعه، در تجمع‌های گسترده اعتراض خود را به وقایع و شرایط جاری در کشور اعلام کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، نیز در چهار ماه‌ گذشته در سخنرانی‌‌های خود مواضع تندی را علیه حکومت به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز معترضان و شرایط کنونی کشور اتخاذ کرده است.

همزمان، در هفته‌های گذشته با انتصاب محمد کرمی، از فرماندهان ارشد قرارگاه قدس سپاه پاسداران، به عنوان استاندار سیستان‌ و بلوچستان‌، فشارها بر مردم این استان افزایش یافته است. از جمله دست‌کم صد نفر در فاصله چند روز در اواسط دی در زاهدان تحت عنوان «اراذل و اوباش»، «سارقان مسلح» و «اتباع بیگانه غیرمجاز» بازداشت شدند. اما منابع حقوق بشری بلوچ اعلام کردند که شمار زیادی از بازداشت‌شدگان، شهروندان عادی، کودکان و افراد فاقد شناسنامه بوده‌اند.

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان روز ۲۷ دی در گزارشی اعلام کرده بود که شمار زیادی از افراد در استان سیستان و بلوچستان شناسنامه ندارند و درباره سوء استفاده جمهوری اسلامی از این امر به عنوان «ابزاری برای شکنجه» هشدار داده بود.