بیش از ۴۰ شخصیت سرشناس بلژیکی در رشته‌های مختلف با امضای طوماری خواستار آزادی الیویه فانده کاستیل، امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران، شدند.

این طومار روز جمعه یک روز پس از آن که آقای فانده کاستیل چهل و دو ساله شد، در مطبوعات بلژیک به چاپ رسید و عکسی از این زندانی سیاسی در صفحه اول این روزنامه‌ها قرار گرفت.

ادن آزار فوتبالیست، ژوستین انه تنیس‌باز، ادی مرکس دوچرخه‌سوار، آدامو خواننده و املی نوتون رمان‌نویس معروف بلژیکی از جمله افراد امضاکننده این طومار هستند.

ده روز پیش، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که این امدادگر بلژیکی در چهار فقره اتهام مجموعا به ۴۰ سال زندان محکوم شده که بر اساس قانون مجازات اسلامی، ۱۲.۵ سال زندان آن قابل اجراست.

آقای فانده کاستیل ۱۱ ماه پیش در ایران بازداشت شد و از آن زمان در شرایطی نگهداری می‌شود که دولت بلژیک آن را «غیرانسانی» توصیف کرده است.

انتشار طومار برای آزادی این شهروند بلژیکی در حالی است که پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آزادی کسانی شد که در جریان اعتراضات سراسری ایران بازداشت شدند.

همچنین پارلمان اروپا از دولت‌های جهان خواست از همه ابزارهای دیپلماتیک در این زمینه استفاده کنند.

سازمان پزشکان جهان نیز روز پنج‌شنبه در حساب اینستاگرام خود یادآور شد که ۳۳۰ روز از بازداشت فانده کاستیل، همکار این سازمان غیردولتی، می‌گذرد.

این سازمان تاکید کرد که شرایط نگهداری این زندانی سیاسی در ایران «غیرانسانی» است.

قرار است در روز ۲۸ ژانویه، هفته آینده، تجمعی برای آزادی این شهروند بلژیکی در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شود.