پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان قوانین جرم‌انگاری علیه همجنس‌گرایی را مورد انتقاد قرار داده و آن را «ناعادلانه» خواند.

او در مصاحبه‌ای اختصاصی با آسوشیتدپرس گفت خداوند همه فرزندانش را همان طور که هستند دوست دارد و همجنس‌گرا بودن جرم نیست.

بر اساس متن مصاحبه که این رسانه آمریکایی روز چهارشنبه ۵ بهمن‌ماه منتشر کرده، پاپ فرانسیس گفته است برخی از اسقف‌های کاتولیک در نقاط مختلف جهان از قوانین جرم‌انگارانه علیه همجنس‌گرایی حمایت کرده و علیه آنها تبعیض قائل می‌شوند، اما اسقف‌های کلیسا مخصوصا وظیفه تغییر نگرش جامعه به دگرباشان را دارند تا‌ شان و منزلت همه انسان‌ها مورد احترام قرار بگیرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان البته همجنس‌گرایی را «گناه» خواند، اما گفت جرم نیست.

پاپ فرانسیس آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ نیز از حق دگرباشان برای زندگی مشترک حمایت کرده بود؛ اما به جای «ازدواج» از عبارت «وصلت شخصی» استفاده کرده بود.

آسوشیتدپرس نیز می‌نویسد اظهارات جدید پاپ فرانسیس با کلیت دیدگاه‌های سابق او در رابطه با دگرباشان جنسی همخوانی دارد.

او گفت جرم‌انگاری و تبعیض علیه دگرباشان جنسی سابقه فرهنگی دارد، اما اسقف‌های کلیسا باید مهربانی داشته باشند، همان‌طور که خداوند نسبت به همه ما مهربان است.

بر اساس برآورد سازمان «کرامت انسانی» که برای رفع تبعیض علیه دگرباشان تلاش می‌کند، هم‌اکنون در ۶۷ کشور و حوزه‌های قضایی همجنس‌گرایی جرم تلقی می‌شود و این افراد حتی در ۱۱ کشور می‌توانند با حکم اعدام مواجه شوند.

نهادهای حقوق بشری می‌گویند حتی در برخی کشورها که قوانین جزایی علیه همجنس‌گرایان وجود ندارد، آنها با تبعیض‌های اجتماعی، آزار، انگ و خشونت مواجه هستند.

آسوشیتدپرس می‌افزاید به رغم حکم دادگاه عالی آمریکا در سال ۲۰۰۳، هنوز در ۱۲ ایالت این کشور قوانین ضد دگرباشان لغو نشده است.

سازمان ملل بارها خواستار لغو قوانین جرم‌انگاری علیه دگرباشان شده و گفته است این قوانین زندگی شخصی، آزادی و حقوق انسان‌ها را نقض می‌کند.

اکنون پاپ فرانسیس می‌‌گوید کلیسا می‌تواند در لغو این قوانین تبعیض‌آمیز کمک کند و باید این کار را انجام دهد.

او با استناد به کتاب تعالیم کلیسای کاتولیک گفته است دگرباشان جنسی باید مورد استقبال و احترام قرار گرفته و به حاشیه رانده نشوند.