پاسکاله فری‌یر در سال ۲۰۲۰ نامه زهرآلود را همراه با درخواستش برای شرکت نکردن دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ و کمی هم بد و بیراه به کاخ‌سفید فرستاد اما نامه حتی قبل از ارسال به مقصد کاخ‌سفید شناسایی و متوقف شد.

کارآگاهان با پیدا کردن اثر انگشت خانم فری‌یر او را شناسایی کردند و اکنون او که کانادایی-فرانسوی و ساکن استان کبک بود ممکن است تا سقف حدود ۲۲ سال زندانی شود.

روز چهارشنبه، قاضی پاسکاله فری‌یر را به جرم استفاده از «سلاح بیولوژیکی» گناهکار شناخت. قرار است میزان محکومیت او ماه آوریل اعلام شود.

متیو گریوز، دادستان ناحیه واشنگتن دی‌سی که در قامت مدعی‌العموم علیه خانم فری‌یر شکایت کرده بود روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «در کشور ما خشونت سیاسی و تهدید مقام‌ها و به خطر انداختن جان کارمندان دولتی جایی ندارد».

خانم فری‌یر که دو تابعیتی است سپتامبر سال ۲۰۲۰ از مرز ایالت نیویورک با اونتاریو و حوالی شهر بوفالو وارد خاک آمریکا شد و در حالی که اسلحه، مهمات و چاقو همراهش بود بازداشت شد.

او کمی بعد پذیرفت که یک نامه را با زهر بسیار کشنده رایسین که از دانه گیاه کرچک تهیه می‌شود آغشته کرده بود. او پذیرفت که این کار را در خانه خود در استان کبک کرده بود.

رایسین ماده‌ای بسیار سمی است به طوری که یک هزار برابر سیانور کشنده است و حتی مصرف مقدار بسیار کوچک آن در حد چند دانه نمک، می‌تواند موجب مرگ شود.

او مقدار کمی از گرد رایسین را در نامه‌ای که تصور می‌کرد به کاخ‌سفید خواهد رسید گذاشته و ارسال کرده بود.

اف‌بی‌آی که با شناسایی زهرآلود بودن این نامه آن را متوقف و خنثی کرده، بعدا اعلام کرد که خانم فری‌یر در آن خطاب به آقای ترامپ نوشته بود: «من برایت یک لقب جدید ساخته‌ام و آن این است: دلقک قلدر بی‌ریخت».

او همزمان ۸ نامه آغشته به سم رایسین را به آدرس ۸ افسر پلیس در ایالت تگزاس فرستاد. او در قبال آن ۸ نامه هم با اتهامات مشابهی روبرو است که در پرونده‌های مجزا به آنها رسیدگی شده و در حال طی کردن مراحل دادگاه است.

علت عداوت او با این افسران پلیس این بود که او در سال ۲۰۱۹ به علت حمل سلاح و رانندگی بدون گواهینامه معتبر در تگزاس به مدت ۱۰ هفته زندانی شده بود و به همین علت این ۸ مقام و افسر پلیس را مقصر می‌پنداشت.

مسمومیت با سم رایسین بسیار کشنده است به طوری که – بسته به میزان دوز وارد بدن شده – قربانی ظرف ۳۶ تا ۷۲ ساعت از پای در خواهد آمد. پادزهر موثری هم هنوز برای آن کشف نشده است.

در سال ۲۰۱۴ هم یک مرد اهل ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا به جرم ارسال نامه آغشته به این زهر برای باراک اوباما، به ۲۵ سال زندان محکوم شد.