پس از آن که کریم باقری، چهره شناخته‌شده ورزشی، از مسدودشدن حساب خود برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان خوی خبر داد، خبرگزاری میزان اعلام کرد که این اقدام به‌درخواست هلال احمر و با دستور قضایی بوده است.

این خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه روز چهارشنبه ۱۲ بهمن نوشت: «از آنجایی که اقدام کریم باقری بدون هماهنگی و اخذ مجوز از سازمان‌های ذی‌ربط صورت گرفته، شماره‌حساب معرفی‌شده از سوی وی با اعلام سازمان هلال احمر و دستور قضایی موقتاً مسدود شده است.»

کمی قبل از آن، آقای باقری در حساب اینستاگرام خود خبر داده بود حسابی که صبح روز سه‌شنبه برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و بشردوستانه اعلام کرده «چند ساعت بعد مسدود و غیرفعال شده است».

خبرگزاری میزان مدعی است که مسدودشدن این حساب «بر اساس قانون مدیریت بحران کشور» صورت گرفته و همچنین تأکید کرده که «هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دیگری مجاز به تبلیغ و جمع‌آوری کمک‌های مالی مردمی نیست»، اما دقیقاً مشخص نکرده که قانون ادعایی در این زمینه کدام قانون است.

همچنین این رسانه قوه قضاییه مدعی شد: «چنین اقداماتی در معرفی حساب‌های بدون ضابطه در سال‌های گذشته منجر به وقوع جرایمی نظیر کلاهبرداری یا مشخص‌نشدن نتیجه هزینۀکردها و عملکرد افراد شده است.»

این در حالی است که در جریان زلزله چند سال پیش در کرمانشاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی سبب زیر سؤال رفتن عملکرد نهادهای حکومتی مانند هلال احمر در امدادرسانی شده بود.

در سال‌های اخیر و در پی رواج بیشتر بی‌اعتمادی به حکومت، بسیاری از مردم ایران کمک‌های خود به زلزله‌زدگان را به نهادهای غیرحکومتی می‌دهند و کاربران در شبکه‌های اجتماعی اقداماتی چون مسدودکردن حساب کریم باقری را در راستای تلاش حکومت برای جلوگیری از چنین اقدام فراگیری ارزیابی کرده‌اند.

پیشتر نیز حکومت حساب افراد معروف دیگری همچون علی دایی و مؤسسات خیریه‌ معتبری مانند جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی را هم مسدود کرده بود.

خبرگزاری میزان از سازمان هلال احمر، کمیته امداد، سازمان بسیج، سازمان بهزیستی و وزارت امور خارجه به‌عنوان دستگاه‌هایی که مجازند در زمینه «جذب، هدایت و توزیع کمک‌های غیردولتی داخلی و خارجی» اقدام کنند، نام برده است.

انتقادها علیه حکومت به دلیل عدم رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان در جریان زلزلۀ اخیر در خوی نیز افزایش یافته و حتی مقام‌های ارشد دولتی نیز انتقادهایی را در این زمینه مطرح کرده‌اند.

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، به برخی مسئولان استانی گفته است: «چرا به ما گزارش می‌دهید که به همه رسیدگی شده است؟ مردم می‌گویند در سرما می‌خوابند، بعد شما می‌گویید چادر توزیع کردیم. ما طبق گزارش شما فکر کردیم وضع خوب است.»

بر اساس اظهارات اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن، در جریان زمین‌لرزه اخیر در خوی تاکنون به ۹۲۵۰ خانه در این شهر آسیب رسیده که از این میان ۱۷۵۰ واحد مسکونی تخریب شده است.