ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، عدم دعوت از این کشور به کنفرانس امنیتی مونیخ را نقض غرض و رویکردی جانبدارانه خواند و گفت : اگر هدف از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ کمک به امنیت منطقه و جهان است خودداری از “دعوت برخی کشورها” از جمله ایران برای شرکت در این کنفرانس رویکردی خطا و “مغایر با اصل بی‌طرفی است”.

ناصر کنعانی عدم دعوت از جمهوری اسلامی ایران را نتیجۀ “محاسبۀ غلط و استمرار رفتارهای غلط” در قبال حکومت تهران دانست.

برای اولین بار در چهل سال گذشته، کنفرانس امنیتی مونیخ از دعوت نمایندگان دولت‌های روسیه و ایران به این نشست خودداری کرد. برگزارکنندگان این کنفرانس علت این تصمیم را که همزمان است با یک سالگی جنگ اوکراین حملۀ روسیه به اوکراین و حمایت حکومت ایران از این حمله در خاک اروپا اعلام کرده اند.

در این حال، برای اولین بار کنفرانس امنیتی مونیخ تصمیم گرفته است که به جای نمایندگان دو دولت روسیه و ایران از نمایندگان مخالفان حکومت‌های مسکو و تهران برای شرکت در این کنفرانس  دعوت به عمل آورد. از همین رو قرار است این بار در کنفرانس امنیتی مونیخ – که از هفدهم فوریه به مدت سه روز برگزار خواهد شد- مسیح علینژاد، فعال سیاسی و از مبتکران کارزار مبارزه با حجاب اجباری در ایران، و شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین این کشور، شرکت کنند.