وزارت خارجه عراق شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که عراق در خصوص حمله به اربیل از ایران به شورای امنیت و سازمان ملل شکایت کرده است

فواد حسین، وزیر خارجه عراق، چهارشنبه 27 دی به «سی‌ان‌ان» گفت که هیچ مرکز مرتبط با موساد اسرائیل در اربیل در اقلیم کردستان در شمال این کشور وجود ندارد.

حسین با این بیان که بمباران اربیل از سوی ایران به‌دلیل ناتوانی این کشور در پاسخگویی به اسرائیل است، افزود که سپاه پاسداران به مناطق غیرنظامی اربیل از جمله یک خانه حمله کرد و همه کشته‌ها و زخمی‌های این حمله، کردهای عراقی بودند.

او این حملات را محکوم کرد و آنها را «تجاوز و نقض قوانین بین‌المللی» خواند.

حسین تاکید کرد که ایران آنچه را که به عنوان «مراکز جاسوسی» و تجمعات گروه‌های مسلح در اربیل در اقلیم کردستان عراق توصیف کرده است، بمباران کرد.

تلویزیون دولتی «العالم» به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که سپاه پاسداران، یک «اتاق حفاظت‌شده» را که به گفته آنها، متعلق به سرویس اطلاعاتی اسرائیل «موساد» در اربیل است، هدف قرار داد.

ایران به‌ دنبال قربانی است

وزیر خارجه عراق در ادامه مصاحبه با «سی‌ان‌ان» ضمن تاکید بر این که تنش میان اسرائیل و ایران در خاک عراق متبلور شده، افزود: «ایرانی‌ها نمی‌خواهند یا نمی‌توانند به اسرائیل حمله کنند. آنها در جست‌وجوی قربانی در اطراف خود هستند و به همین دلیل به اربیل حمله کردند».

حسین در ادامه گفت که مردم عراق «بهای تنش میان ایران و اسرائیل و همچنین میان ایران و آمریکا را می‌پردازند».

طرح شکایت در سازمان ملل

وزارت خارجه عراق شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که عراق در خصوص حمله به اربیل از ایران به شورای امنیت و سازمان ملل شکایت کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شکایت «مربوط به تجاوز موشکی ایران است که شهر اربیل را هدف قرار داد که به زیان‌های جانی در میان غیرنظامی بی‌گناه، زخمی‌شدن دیگران و آسیب به اموال عمومی و خصوصی منجر شد».

حمایت واشینگتن از اقلیم کردستان

از سویی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرد با مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق درباره حمله روز گذشته ایران به این منطقه گفت‌وگو کرده است.

بلینکن در پلتفرم «ایکس» با تاکید بر موضع قاطعانه واشینگتن در محکومیت حمله ایران، افزود که دولت اقلیم کردستان، شریک بسیار نزدیک آمریکا است.

العربیه