یک روز پس از انتشار خبری از «طرح تازه» اسرائیل، یک مقام حماس تأیید کرد که این گروه پاسخ رسمی دولت اسرائیل به تازه‌ترین طرح آتش‌بس را دریافت کرده و پس از بررسی به آن پاسخ خواهد داد.

گروه افراطی حماس از سوی اروپا و آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

روز جمعه، هفتم اردیبهشت، خبر رسید که کابینه جنگ اسرائیل در طرحی تازه به گروه افراطی حماس پیشنهاد می‌کند اگر مدعی است که تنها کمتر از ۴۰ گروگان اسرائیلی را در اختیار دارد، اسرائیل برای معامله بر سر همین تعداد نیز آماده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خلیل الحیه، رئیس هئیت مذاکره‌کننده حماس، در بیانیه خود نوشته است که پاسخ رسمی کابینه جنگ اسرائیل به پیشنهاد «دو هفته پیش» مصر و قطر، میانجی‌گران بین دو طرف، را دریافت کرده است.

حماس که به گفته وزیر دفاع اسرائیل، هزاران تن از اعضای خود را از دست داده، بر لزوم آتش‌بس کامل و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه به عنوان پیش‌‌شرط هر معامله جدید اصرار دارد.

اصرار طرفین بر خواسته‌های خود باعث شده که مذاکرات آتش‌بس پس از بیش از شش ماه جنگ هم‌چنان بی‌نتیجه بماند.

همزمان روز جمعه اعلام شد که کمال عباس، رئیس سازمان اطلاعات مصر، که ریاست هیئت کشورش در مذاکرات ماه‌های اخیر در دوحه و قطر را برعهده داشته، در سفری کم‌سابقه به اسرائیل رفته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیتی جو بایدن در کاخ سفید، روز جمعه چنین نظر داد که شاهد «تحرکی تازه» در روند مذاکرات طرفین بر سر پایان جنگ و بازگشت گروگان‌ها است.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام که به نامش اشاره نکرد نوشت که پاسخ اسرائیل حاوی پیشنهاد تازه‌ای نیست.

اسرائیل تأیید کرده است که شماری از گروگان‌ها کشته شده‌اند، اما حماس ظاهرا در آخرین دور مذاکرات در قاهره فاش کرده که کمتر از ۴۰ گروگان را برای معامله در اختیار دارد.

از زمان حمله حماس به اسرائیل و جنگی که ارتش اسرائیل در پاسخ به این گروه افراطی در باریکه غزه آغاز کرد، بیش از ۳۴ هزار و ۳۰۰ فلسطینی کشته و نزدیک به ۷۷ هزار و ۳۰۰ تن دیگر زخمی شدند.