حسن بهاری، زندانی سیاسی کُرد و اهل سقز، علیرغم تحمل نزدیک به چهار سال حبس از دوره محکومیت ۱۲ ساله خود با مخالفت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران برای تبدیل حبس به رای باز و همینطور اعطای مرخصی درمانی مواجه شده است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، حسن بهاری، زندانی سیاسی کُرد اهل روستای “سیاه دره” از توابع سقز حدوداً چهار ساله از دوره محکومیت ۱۲ ساله خود را متحمل شده است و با این وجود، از تبدیل حبس او به رای باز ممانعت می‌شود.

به گفته منابع مطلع، مخالفت با مرخصی درمانی حسن بهاری در حالی است که وی از دو بیماری قند و فشار خون بالا رنج می‌برد؛ به طوری که در مدت حبس دچار التهاب شدید شده است.

بر طبق اسنادی که در اختیار هه‌نگاو قرار گرفته است، حسن بهاری، ۵٨ ساله و پدر شش فرزند پیشتر توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی جواد مصطفایی بابت اتهام “عضویت در حزب پارت آزادی کُردستان” به ١٢ سال و ٧ ماه، به اتهام “تبلیغ علیه حکومت” به ٦ ماه و یک روز و بابت “تبلیغ برای حزب دمکرات کُردستان ایران” به ٨ ماه حبس محکوم شده بود.

با اعمال قانون تجمیع احکام، از این دوره محکومیت حبس، مجازات اشد برابر با ١٢ سال حبس برای حسن بهاری قابل اجرا اعلام شده بود.

قابل ذکر است که، حسن بهاری در اوایل سال ١٣٩٩ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و چندی بعد به زندان مرکزی سقز منتقل شده بود.